10 + 1 vinkkiä some-kampanjaan

Sosiaalinen media on siitä jännä kampanjatyökalu, että siellä kampanjoiminen ei maksa paljon mitään – paitsi kallista työ- ja vapaa-aikaa. Sillä kun sosiaaliseen mediaan lähtee kampanjoimaan, se vaatii suunnitelmallisuutta, läsnäoloa ja perslihaksia.

Näitä vinkkejä olen testannut Vaatevallankumouksessa ja parissa muussakin asiakkaan kampanjassa. Kokemus on näyttänyt, että jokainen projekti on omanlaisensa. Tässä kuitenkin 10 + 1 yleislaatuista vinkkiä siihen, miten kampanjan saa näkyville ja ihmiset innostumaan.

1. Aloita ajoissa

Sosiaalisessa mediassa ratkaisee seuraajien määrä, ja tarpeeksi isoa seuraajajoukkoa on vaikea saada parissa viikossa. Siksi some-tilit kannattaa avata ajoissa ja vilkas viestiminen aloittaa vähintään kaksi kuukautta ennen h-hetkeä.

2. Etsi heimosi ja värvää se mukaan

Kampanja onnistuu sitä paremmin, mitä paremmin se onnistuu tavoittamaan heimolaiset, eli samanmieliset tahot ja ihmiset, jotka haluavat edistää samaa asiaa, poistaa maailmasta saman epäkohdan. Heimolaiset voivat olla yksittäisiä ihmisiä, järjestöjä, erilaisia yhteisöjä (esim. Facebook-sivuja tai -ryhmiä) ja myös yrittäjiä tai yrityksiä.

Tärkeä kysymys kampanjan suunnittelussa kuuluukin: ketkä kuuluvat heimoomme? Mistä löydämme heidät, ja miten saamme heidät innostettua mukaan? Tärkeimpiin heimolaisiin kannattaa olla yhteydessä jo kampanjan suunnitteluvaiheessa, jotta he tuntevat kuuluvansa sisäpiiriläisiin.

Muista laittaa kampanjan materiaalit (somekuvat jne.) helposti saataville, jotta ne, jotka haluavat osallistua ja jakaa tietoa, pystyvät tekemään sen näppärästi.

3. Toista! Toista! Toista!

Kerro varsinkin alussa jokaikisessä Facebook-päivityksessä, mistä on kyse. Mainitse vähintään kampanjan nimi ja se, milloin on kampanjan h-hetki. Toista myös eri tavoin sitä, miksi kampanja järjestetään ja mitä sillä halutaan saada aikaan.

Vaikka perusasiat ovat itsellesi tuskallisen tuttuja, joku näkee päivityksesi aina vasta ensimmäistä kertaa. On ärsyttävää, jos ei pääse selville, mistä on kyse.

4. Perustiedot nettisivulle

Tämä helpottaa edellisen kohdan toteuttamista: kampanjalla kannattaa ehdottomasti aina olla myös nettisivu, johon voi linkata. Somessa pitää olla ytimekäs, mutta kun käytössä on nettisivu, kiinnostuneet voivat tutustua kampanjaan linkin takaa.

5. Osta maksettua näkyvyyttä

Facebookissa ja Instagramissa kannattaa satsata muutama satanen lisänäkyvyyden hankkimiseen. Käytä sponsoroituja julkaisuja, tutki millaiset päivitykset ovat suosittuja ja kehitä tekemistä koko ajan.

6. Kerro mitä haluat

Liian usein kampanjapäivityksissä unohtuu kertoa, mitä ihmisten halutaan tekevän. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin todeta, että kyllä, olen samaa mieltä, ja tykkään kampanjasta, mutta miten minä voin osallistua?

Jos et keksi mitään muuta, niin pyydä edes ihmisiä jakamaan kampanjasta tietoa: ”Tykkää, jaa, innosta kaveritkin mukaan!”

7. Käytä kuvia ja ihmisiä

Pelkkä tieto ei pure yhtä tehokkaasti kuin ihmiset ja heidän tarinansa. Käytä siis sitaatteja, kuvia ja tarinoita.

8. Älä väsy keksimään uusia jippoja

Yritä koko ajan keksiä, miten ihmiset innostuisivat osallistumaan kampanjaan ja jakamaan siitä tietoa somessa. Haluaisivatko he haastaa ystäviään mukaan, twiitata päättäjille, osallistua ottamalla kuvan…

Aina ensimmäinen idea ei ota tuulta alleen. Silloin pitää sitkeästi kokeilla jotain muuta.

9. Final countdown

Kampanjan nostatuksessa viimeinen viikko ja erityisesti viimeiset pari päivää ovat erityisen ratkaisevia. Niiden aikana järjestäjien pitää saada innostettua kaikki kampanjasta vähänkin kiinnostuneet osallistumaan: kertomaan siitä omissa verkostoissaan ja tuntemaan, että nyt olemme yhdessä tekemässä hienoa juttua!

10. Kampanjan aatto ja kampanjapäivä: Twitterin aika!

H-hetken lähestyessä on tärkeää saada pöhinä aikaiseksi. Haasta ihmisiä ja organisaatioita mukaan suoraan Twitterissä. Kysy, mitä he ajattelevat kampanjan teemasta, kerro, miten he voivat osallistua jne.

Muistathan, että hyvässä twiitissä on aina linkki nettisivulle, josta saa kampanjasta lisätietoa.

11. Muista kiittää!

Kun kampanja on ohi, muistaa kiittää ja kertoa tuloksista! Muista myös mainita, jos kampanja toistuu taas vuoden kuluttua. Joku ehkä haluaa edistää asiaa myös kampanjan jälkeen (tai niiden välissä). Anna innokkaille vinkit myös siihen.

Ethän halua missata Communikén blogikirjoituksia – tilaa uutiskirje!

JAA SOMESSA