9 + 1 vinkkiä: Näin koukutat naistenlehden juttua tekemään

Kategoria Blogi, Yleinen | 0

Naistenlehdet. Nuo meikkejä ja vaatteita surutta puffaavat höpöhöpömediat? Ei, vaan järjestöille erittäin sopivat yhteistyökumppanit!

Olen jo vuosia hankkinut järjestöasiakkailleni juttuja naistenlehtiin. Joskus varainhankintatuotteiden tai kampanjoiden kautta, mutta useimmiten henkilötarinoiden avulla.

Valitettavan harvat järjestöt edelleenkään ymmärtävät, miten paljon annettavaa niillä olisi naistenlehdille. Ja miten paljon saatavaa!

Naistenlehdethän elävät kiinnostavista ihmisistä ja heidän tarinoistaan. Tarinoista, joilla on onnellinen loppu (= järjestön vaikuttavuus ja saavutukset). Tarinoista, jotka tuovat päivänvaloon jonkun epäkohdan tai ilmiön (= järjestön missio ja hankkeet). Tarinoista, joissa ihmiset tekevät merkityksellistä (vapaa)ehtoistyötä. Ja niistä tarinoista, joissa suomalainen nainen kohtaa afrikkalaisen kummilapsensa tai suomalainen nainen ja malawilainen reilun kaupan sokerin viljelijänainen kokkaavat yhdessä.

Vaikka mahdollisuuksia on paljon, vain harvat järjestöt edelleenkään ymmärtävät, miten paljon annettavaa niillä olisi naistenlehdille. Ja miten paljon saatavaa! Satoja tuhansia nais- ja (mies)lukijoita. Sitä samaa porukkaa, joka on järjestötoiminnan ydin. Ihmisiä, jotka tekevät vapaaehtoistyötä ja lahjoittavat rahaa. Naistenlehdet ovat mitä parhain kanava tavoittaa heidät!

Mutta miten se tehdään? Kuinka saa lehden innostumaan jutun tekemisestä? No, ei ainakaan pelkällä tiedotteella.

Kodin Kuvalehden toimituspäällikkö Mari Paalosalo-Jussinmäki kävi keväällä koulutuksessani kertomassa, miten homma toimii. Tässä hänen tärkeimmät vinkkinsä.

1. Opettele perusteet ja ole avoin

Sinä tiedät, kenet haluat tavoittaa. Seuraavaksi sinun pitää ymmärtää, minkä lehden kautta se onnistuu. Naistenlehdetkin ovat keskenään erilaisia. Toisia tehdään nuoremmille naisille, toisia vanhemmille. Toisia ruuhkavuosien lapsiperhe-elämää eläville, toisia lapsettomille, toisia sekä äideille että tyttärille.

Kun tiedät, mikä on asiallesi optimaalisin media, tutustu siihen perusteellisesti; miten se käsittelee erilaisia teemoja? Kuinka ”puhuu” lukijoilleen. Millaisia juttusarjoja siinä on?

Kannattaa myös olla rehellinen ja avoin. Mediat inhoavat sitä, että sama haastateltava tai ihan sama juttuaihe pulpahtaa yhtä aikaa esiin useammassa mediassa – varsinkin, jos kyseessä on niiden pahin kilpailija. Jos siis tarjoat samaa aihetta usealle lehdelle, kerro se. Mutta mieluummin: tarjoa aihetta ensin yhdelle medialle yksinoikeudella. Anna sille muutama päivä aikaa päättää, tarttuuko se tarjoukseesi. Jos ei, käänny seuraavan puoleen.

2. Ole selkeä

Älä missään nimessä lähetä toimitukseen pelkkää tiedotetta – äläkä varsinkaan liitetiedostona. Niitä ei avata.

Kerro sähköpostin aihekentässä selvästi, mistä on kyse. Kohdenna viestisi yksittäiselle henkilölle. Kuka lehden toimituspäälliköistä tai toimittajista hallitsisi juuri sinun aiheesi tai olisi siitä kiinnostunut?

Muista räätälöidä lähestymisesi kullekin lehdelle sopivaksi – kukaan ei innostu ympäripyöreistä.

3. Älä järjestä infotilaisuutta

Lehtien toimitukset ovat pienentyneet valtavasti. Toimittajien aika ei enää riitä tiedotustilaisuuksissa käymiseen. Käytettävissä oleva aika menee uniikkien juttujen kirjoittamiseen, tarjoa siis kohdennetusti niitä.

Jos haluat järjestää taustatilaisuuden, ehdota sellaisen pitämistä mediatalon omissa tiloissa. Siis esimerkiksi Sanoman aikakauslehtien (Kodin Kuvalehti, ET-lehti, Me Naiset, Hyvä Terveys, Gloria jne.) talossa Ruoholahdessa. Näin toimittajien on helppo tulla paikalle hakemaan juttuvinkkejä. Tämä vaatii epäilemättä tiukkaa ”paketointia” ja sitä, että saa jonkun yhteyshenkilön talon sisältä innostumaan. Mutta idea on ehdottomasti kokeilemisen väärtti.

4. Ole ajoissa

Selvitä lehtien aikataulut. Aikakauslehdet tehdään viikkoja etukäteen. Olet auttamattomasti myöhässä, mikäli ehdotat aihetta, joka on ajankohtainen jo kahden viikon päästä. Parempi olla liikkeellä 1,5–6 kuukautta aiemmin. Nyrkkisääntö: mitä isompaa, tiettyyn ajankohtaan sidottua juttua ehdotat, sitä pidempi aika sen valmistumiseen kannattaa varata.

5. Pistä netti kuntoon

Pidä huoli, että järjestösi nettisivut ovat kunnossa. Toimittajat hakevat paljon tietoa netistä, ja hyvät sivut pitävät toimittajan hyvällä tuulella.

6. Ole ainutlaatuinen

Mitkä lehdet ovat juuri sinun järjestösi kannalta parhaat? Miten asiasi sopii lehden vakiopalstoille ja lehden teemoihin? Esimerkiksi Kodin kuvalehdellä on useita palstoja ja juttusarjoja, joilla järjestöjen teemat tulisivat hyvin kysymykseen. Räätälöi ehdotuksesi lehdelle sopivaksi ja tarjoa valmista ideaa. Erotu!

7. Ajattele vähän enemmän

Pitääkö järjestösi päästä näkyville juuri lehtijutun muodossa, vai voisiko näkyvyys olla jotain muuta? Ehdota lehdelle yhteistä tapahtumaa tai verkkochatin pitämistä lehden internetsivuilla. Mieti, mikä lehden lukijoita saattaisi kiinnostaa. Mistä he innostuisivat? Missä voisit auttaa heitä? Millaisen elämyksen tarjota? Monet lehdet tuovat lukijoitaan yhteen ja järjestävät esimerkiksi lukijailtoja, joissa on lukijoille merkityksellistä ja antoisaa ohjelmaa.

8. Freetoimittaja on paras ystävä

Käytä apuna freelancereita. Freetoimittajilla on usein hyvät kontaktit ja he ovat taitavia keksimään, miten voisit saada saman aiheesi useampaan eri mediaan. Seuraa, kuka kirjoittaa mihinkin mediaan ja ehdota rohkeasti lounasta tai kahveja.

9. Soita toimitukseen

Mutta vain jos sinulla on oikeasti asiaa!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone