graaf2

Heidistä Kestävän kehityksen jaoksen puheenjohtaja ProComiin

Kategoria Ajankohtaista | 0

Heidi Korva on valittu vetämään ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n Kestävän kehityksen jaosta. Jaos kokoaa yhteen ProComin jäseniä, jotka työssään ovat tekemisissä – tai muuten kiinnostuneita – kestävän kehityksen, yritysvastuun ja vastuullisuuden viestinnän kysymyksistä.

”Tämä on kiinnostava luottamustehtävä, kun vastuullisuus ja siitä viestiminen ovat itselle lähellä sydäntä. Haaveeni on, että onnistuisimme yhdessä puheenjohtajatiimin kanssa innostamaan viestijöitä aktiiviseen keskusteluun ja jakamaan omaa osaamistaan. Näin toivottavasti yhä useammat viestijät ja organisaatiot saisivat lisää varmuutta ja rohkeutta yritysvastuun viestintään. Me Suomessa olemme siinä vieläkin liian varovaisia”, Heidi sanoo.

Jaoksen varapuheenjohtajina toimivat Ratkaisutoimisto Vinhan Kaisa Kurittu ja Coor Oy:n Hanna Montonen.

ProCom on viestinnän ammattilaisten verkosto, johon kuuluu 2 800 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – tiedottajia, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä ja konsultteja niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin järjestöistäkin. ProCom toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana.

Menestyvät järjestöt 2017 kokoaa yli 200 järjestöihmistä Helsinkiin

Kategoria Ajankohtaista | 0

Menestyvät järjestöt -tapahtuma kokoaa 24. tammikuuta yli 200 järjestöihmistä kymmenistä eri järjestöistä Helsinkiin. Tämä tapahtuma on Communikén Heidi Korvan, Radical Soulin Salla Saarisen ja Viestintä-Pirittan Piritta Seppälän ideoima ja toteuttama. Tämänvuotinen tapahtuma on järjestyksessään toinen.

Logo_Twitter_400x400

Menestyvät järjestöt -tapahtuma sai alkunsa, kun järjestäjäkolmikko halusi luoda kaikille järjestöille yhteisen tapahtuman, jossa järjestöt yli perinteisten järjestösiilojen voisivat jakaa kokemuksiaan, osaamistaan, ajatuksiaan ja menestyksen reseptejä. Tämänvuotisen tapahtuman kattotemoina ovat ”Muutos” ja ”Yhteistyö”: kuinka järjestöt voivat kukoistaa ja menestyä jatkuvan ja nopean muutoksen keskellä ja miten järjestöihin luodaan vahva yhteen hiileen puhaltamisen henki, joka siivittää ne kohti tavoitteita ja saa aikaan vaikuttavaa yhteiskunnallista työtä.

”On ollut hienoa nähdä, että alkuperäinen ideamme kaikki järjestöt yhdistävästä tapahtumasta on lyönyt läpi näin hyvin: tänä vuonna tapahtumapaikka on ääriään myöten täynnä eivätkä ihan kaikki halukkaat ole edes sopineet mukaan”, Communikén Heidi kertoo.

Tapahtumapäivän puheenvuoroja voi seurata netin välityksellä Facebook-livelähetyksissä, joita lähetetään Menestyvät järjestöt -Facebook-sivun kautta. Lähetykset alkavat heti tapahtuman alkuhetkistä ko 9.30.

Tapahtuman aihetunniste on #järjestömenestyy. Tapahtuman omat some-kanavat ovat Instagramissa @jarjestomenestyy ja Twitterissä @menestyvat. Tapahtumapäivän puheenvuoroja ladataan Slideshareen Menestyvät järjestöt -tilille.

Tapahtuman ohjelmaan voi tutustua täällä.

Koulutus: Yhteiskunnalliset vaikutukset myyntivaltiksi

Kategoria Ajankohtaista | 0

Yhteiskunnalliset yritykset ja järjestöt saavat aikaan paljon yhteiskunnallista hyvää. Osaavatko ne aina kertoa siitä riittävästi, ja näkyvätkö ihmisille ja ympäristölle tuotetut myönteiset vaikutukset esimerkiksi kassavirrassa tai vapaaehtoisten määrässä? Jotta arvopohjaisella toiminnalla erottuu edukseen, arvot, yhteiskunnalliset tavoitteet ja saavutukset pitää osata kirkastaa kilpailueduksi.

Aamupäivän koulutuksessa kerromme mitä vaikutusten arvioinnissa pitää ottaa huomioon ja mitä kannattaa välttää. Käymme läpi esimerkkien kautta sellaisia arviointimenetelmiä, joista yritykset saavat aineksia markkinointiviestintään ja myyntiin.

Lue lisää

Koulutus: Järjestöviestintä ja viestinnän onnistuminen nyt

Millaista on tehokas järjestöviestintä tänään? Miten järjestön toiminnan tavoitteet toteutuvat viestimällä oikein ja mitä toiminnan tai kampanjoiden esiin tuominen vaatii? Miten järjestöviestijä onnistuu olemassa olevilla resursseilla tekemään tehokasta viestintää ja osoittamaan onnistumisen eri mittareilla?

Näihin kysymyksiin vastataan Communikén Heidi Korvan ja Viestintä-Pirittan Pirittan yhteisessä koulutuksessa, joka toteutetaan toiveuusintana parin vuoden tauon jälkeen.

Tule päivittämään tietosi ja hakemaan uusia ideoita oman järjestösi viestinnän ja markkinoinnin kehittämiseen ja ohjaamiseenkohti huomisen tuulia. Järjestöviestinnän ammattilaiset, Communikén Heidi Korva ja Viestintä-Pirittan Piritta Seppälä, yhdistävät voimansa tässä aamupäiväseminaarissa ja kertovat osallistujille päivänpolttavat vinkit tehokkaaseen ja onnistuneeseen järjestöviestintään.

Lue lisää

Vieraana Yle Puheen aamupäivässä

Kategoria Ajankohtaista, Yleinen | 0

Piipahdin haastattelussa Yle Puheen aamupäiväohjelmassa. Puolituntisen keskustelumme teemoina olivat vaateteollisuuden vastuullisuus, kuluttajien odotukset ja kotimainen design. Toisena haastateltavana kanssani oli Helsingin keskustaan juuri Tre-nimisen myymälän peristanut Tanja Sipilä.

Haastattelun voi kuunnella Yle Areenasta

.

Menestyvät järjestöt 2017 -tapahtuman järjestelyt hyvässä vauhdissa

Kategoria Ajankohtaista | 0

Mitä menestykseen vaaditaan? Miten järjestöt tekevät onnistumisesta totta? Tätä kysyimme ensimmäisessä Menestyvät järjestöt -tapahtumassa, jonka Communikén Heidi Korva järjesti viime helmikuussa yhdessä Radical Soulin Salla Saarisen ja Viestintä-Pirittan Piritta Seppälän kanssa. Ensimmäiseen tapahtumaamme kokoontui 170 järjestöihmistä ja se sai innostuneen vastaanoton.

Nyt järjestämme jo kovaa vauhtia Menestyvät järjestöt 2017 -tapahtumaa ensi tammikuulle. Tällä kertaa olemme valinneet tapahtuman kattoteemoiksi muutoksen ja yhdessä onnistumisen. Tapahtumassa kerrotaan, kuinka järjestöt voivat menestyä jatkuvan muutoksen keskellä ja miten saadaan aikaan vahva yhteishenki ja positiivinen kierre, joka innostaa ponnistelemaan ja onnistumaan yhdessä. Omaa osaamistaan jakamassa ovat järjestöjen huippuosaajat eri järjestösektoreilta. Saamme parhaat vinkit myös yritysmaailmasta.

Kesäkuun 2016 loppuun mennessä jo 40 osallistujaa on ilmoittautunut tammikuun tapahtumaan!

Lue lisää Menestyvät järjestöt 2017 -tapahtumasta ja tule mukaan!

Communiké kouluttaa: Blogit ja naistenlehdet haltuun

Kategoria Ajankohtaista | 0

Miten tehdä yhteistyötä bloggaajien kanssa? Millaista näkyvyyttä naistenlehdet voivat tarjota järjestöille lehdessään ja somekanavissaan? Millainen yhteistyö innostaa, millainen ei?

Tule päivittämään tietosi tehokkaasta mediaviestinnästä ja hakemaan uusia vinkkejä siihen, miten voit saada järjestösi työtä esille myös blogeissa ja aikakauslehdissä.

Lue lisää

Vuoden viestintäammattilainen esittelyssä ProComin lehdessä

Kategoria Ajankohtaista | 0

Viestinnän ammattilaisten ProComin jäsenlehti Profiili esittelee tuoreimmassa numerossaan Vuoden viestintäammattilaisen 2015 – eli minut. Sain palkinnon kesäkuussa kiitokseksi vastuullisuusviestinnän parissa tekemästäni työstä ja erityisesti Vaatevallankumous-kampanjan vetämisestä.

Juttu on julkaistu myös verkossa Viestijät.fi:ssä osana Kuukauden viestijä -sarjaa.

Lue juttu ja katso vinkkini kampanjaviestintään

Koulutus: Miten syntyy tehokas ja mieleenpainuva kampanja

Nykyajan kampanjoinnissa tunnistetaan puheenaiheet, napataan niistä kiinni, laitetaan kampanja nopeasti pystyyn ja rummutetaan kovaa. Jokaisella järjestöllä on ainakin yksi jokavuotinen teemapäivä tai kampanja – ja hyvä niin, sillä ne ovat mitä mainioin keino rummuttaa omaa asiaa.

Mutta kuinka monta kampanjaa muistat parin viime vuoden ajalta? Mikä kampanja pysäytti? Mikä yllätti? Tai mistä innostuit niin paljon, että osallistuit ja jopa lahjoitit rahaa? Aivan! Erottuminen ja esille pääseminen vaatii taitoa ja kovaa työtä.

Hyvä ja onnistunut kampanja innostaa ihmisiä toimimaan, näkyy laajalti (pienelläkin budjetilla) ja nostaa koko järjestön profiilia ja uskottavuutta. Tule oppimaan mitä tähän vaaditaan.

Lue lisää

Koulutus: Mediaviestintää hands on

Kategoria Ajankohtaista, Yleinen | 0

Haluaisitko järjestöllesi lisää näkyvyyttä mediassa tai vaikka juttuja johtamastasi hankkeesta? Tässä koulutuksessa pureudumme käytännönläheisiin keinoihin, joita mediaviestinnän suunnittelussa nykyään tarvitaan. Jokainen osallistuja saa mukaan vähintään 3-5 toteutettavissa olevaa juttuvinkkiä omalle organisaatiolleen tärkeisiin medioihin.

Lue lisää

Koulutus: Vauhtia suunnitelmalliseen viestintään – Viestintästrategian ABC

Viestinnällä on tärkeä rooli yhteisön tavoitteiden toteuttamisessa ja mielikuvan luonnissa. Mutta jotta viestintä olisi tehokasta, sen pitää olla suunnitelmallista ja päämäärätietoista. Mietittyä, ei roiskittua!

Tässä kaksiosaisessa koulutuksessa otetaan haltuun viestintästrategian tekeminen! Koulutuksessa käydään läpi, kuinka toimiva strategia tehdään ja miten siitä johdetaan tehokas vuosisuunnitelma arkipäivän viestintää helpottamaan.

Lue lisää

Heidi lomailee heinäkuun

Kategoria Ajankohtaista | 0

Heinäkuussa Suomi lomailee, niin myös Communikén Heidi. Tärkeissä ja kiireisissä asioissa minut kuitenkin tavoittaa tekstiviestillä. Jos siis haluat minuun varmasti ja nopeasti yhteyden, lähetä tekstari; puhelimeen en välttämättä aina vastaa, ja varsinkaan meilejä en lue edes joka viikko. Töihin palailen pikkuhiljaa elokuun ensimmäisellä viikolla, ja viimeistään elokuun toisella viikolla olen taas täysillä töissä. Numero, johon tekstari kannattaa lähettää, on siis 045 200 7606. Loistokesää!

Lahjoitan osaamistani yhdelle yritykselle – Ilmoittaudu!

Kategoria Ajankohtaista | 0

Minut palkittiin tänä vuonna Vuoden viestintäammattilaiseksi, ja palkinnon perusteena oli vastuullisuusviestinnän ja Vaatevallankumous-kampanjan parissa tekemäni työ.

Palkinto on minulle iso asia, kuten myös se, että suomalaisyritykset olisivat hieman rohkeampia ja parempia vastuullisuusviestinnässään. Siksi lahjoitan omaa osaamistani noin viikon työajan verran jollekin vaate- ja tekstiilialan yritykselle vastuuviestinnän kehittämiseen.

Kerro miksi teidän yrityksenne haluaisi apua vastuullisuusviestintäänsä, ja hae mukaan!

Lahjoittamaani työaikaan kuuluu:
– 1 työpaja (jossa katsotaan vastuuviestinnän tämänhetkinen tila)
– suositukset viestinnän kehittämiselle sekä
– 25 tuntia käytännön viestintätyötä

Käytännön työ räätälöidään yrityksen tarpeen mukaan, ja se voi olla esim. sisällön tuottamista, viestinnän strategista suunnittelua, viestintätiimin sparrausta vastuullisuusviestintään, mediaviestintää tai henkilökunnan koulutusta.

Haluaako teidän yrityksenne saada tämän ”lahjapaketin”? Lähetä minulle vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen heidi[at]communike.fi. Kerro miksi juuri teidän yrityksenne kaipaa apuani vastuullisuusviestinnässä ja mitä asioita haluaisitte tuoda viestinnässänne nykyistä paremmin esille.

Hakuaika loppuu 31.8. ja valitsen yrityksen heti syyskuun alussa. Yhteistyö yrityksen kanssa toteutetaan syksyn aikana.

Yhteistyöyritykselle minulla on nämä vaatimukset:
– Jos viestinnän kehittämisessä tarvitaan muiden (kuin minun) ammattilaisten työtä (esim. nettisivujen uudistus, valokuvaus), yritys sitoutuu maksamaan tästä työstä.
– Yritys sitoutuu yhteistyöhömme niin, että sen tulokset näkevät päivänvalon eivätkä jää vain suunnitelmien tasolle.

Ilmoittaudu mukaan!

Lähetä hakemuksesi osoitteeseen heidi[at]communike.fi

…Koska hyvät asiat ansaitsevat tulla tunnetuiksi!

Vuoden viestintäammattilainen 2015: Heidi Korva, Communiké

Heidi pitää kiitospuhetta

Viestinnän ammattilaisten yhdistys ProCom palkitsi minut eilen Vuoden viestintäammattilainen 2015 -tittelillä. Olen hämmentynyt, otettu ja kiitollinen. Se, että tällaisen arvonimen saa nimenomaan viestijäkollegoilta, tuntuu erityiseltä.

Palkintoperusteluissa sanotaan: ”Vuoden viestintäammattilainen, Communiké -viestintätoimiston omistaja, YTM Heidi Korva palkitaan työstään vastuullisuusviestinnän parissa. Kansainvälisen Vaatevallankumous -hankkeen veturina Korva on lähtenyt muuttamaan sekä teollisuuden että kuluttajien asenteita ja tottumuksia vastuullisemmiksi. Kampanjointia on käyty myönteisessä hengessä sosiaalisessa mediassa hyvin pienellä budjetilla. Korva on saanut kampanjatyöhön mukaan vapaaehtoisia, suunnittelijoita, opettajia ja julkisuuden henkilöitä. Korvalla on näyttöä myös Reilun kaupan onnistuneesta viestinnästä.”

Olen tehnyt viestinnän töitä yli 15 vuotta, joista yrittäjänä 5 vuotta. Tuntuu upealta saada tällainen kiitos tehdystä työstä samaan aikaan, kun yritykseni juhlii 5-vuotissyntymäpäiväänsä. Olen kiitollinen, kun olen saanut tehdä töitä upeissa tiimeissä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa ja päässyt tekemään hienoja projekteja.

Nyt on aika juhlia! Kippis!

Katso myös haastatteluni palkinnon saannin jälkitunnelmista.

Syksyn koulutuskalenteri järjestöille on ilmestynyt

Minulla, Radical Soulin Salla Saarisella ja Viestintä-Piritta Piritta Seppälällä on yhteinen missio: me haluamme, että järjestöt menestyvät myös tulevaisuudessa. Siksi jaamme osaamistamme ja teemme yhteistyötä monin eri tavoin.

Yksi konkreettinen yhteistyömme tulos on yhteinen koulutuskalenteri. Mietimme yhdessä pari kertaa vuodessa, mitkä teemat ovat ajankohtaisia järjestökentällä, ja kokoamme teemojen ympärille parhaat mahdolliset koulutukset.

Voilà, ensi syksyn koulutuskalenterimme on valmis! Sokerina pohjalla on Menestyvät järjestöt 2016 -seminaaripäivä, jonka järjestämme helmikuun alkupuolella! Muista merkitä se kalenteriin jo nyt!

Lue lisää

Koulutus: Vastuullisuusviestinnän ja vaikutusten arvioinnin ABC

Monet yritykset, järjestöt ja muut organisaatiot saavat aikaan paljon yhteiskunnallista hyvää. Mutta osaavatko ne aina kertoa siitä riittävästi? Jotta arvopohjaisella liiketoiminnalla ja vastuullisuudella erottuu edukseen, arvoista, yhteiskunnallisesta tavoitteesta ja saavutuksista pitää viestiä tehokkaasti.

Tule koulutukseen, jossa pureudumme sekä viestintään että yhteiskunnallisten vaikutusten arviointiin. Vaikutusten arviointimenetelmät hallitsemalla organisaatiot saavat kättä pidempää todistaakseen, että niiden toiminta kannattaa sekä inhimillisesti että taloudellisesti.

Annamme mittaamiseen ja viestintään työkaluja, joita osallistujat voivat heti ottaa käyttöön omassa työssään.

Vastuullisuusviestinnän ja vaikutusten arvioinnin ABC, 26.5. klo 9–12, Helsinki

Tutustu Heidi Korvan osion materiaaliin ko. koulutuksesta:

M&M kertoo Vaatevallankumouksen tuloksista

Kategoria Ajankohtaista | 0

Communikélla on kunnia esiintyä toistamiseen lyhyen ajan sisällä viestintä- ja markkinointialan ”raamatussa”, Markkinointi ja Mainonta -lehdessä. Tällä kertaa lehti kertoo Vaatevallankumous-kampanjan tuloksista otsikolla ”Vaatevallankumous herätteli myös suomalaisia muotibrändejä”.

Lue juttu

Heidi Ylen aamu-tv:n vieraana

Kategoria Ajankohtaista | 0

Hyvää Vaatevallankumous-päivää! Minulla oli ilo ja kunnia olla kampanjanpäivän tiimoilta haastateltavana Ylen aamu-tv:ssä. Haastattelun voi katsoa Yle Areenasta: http://areena.yle.fi/1-2775048.

Muistakaa pukea tänään vaate päälle nurinpäin ja lähettää se vaatemerkille Instagramissa, Twitterissä tai Facebookissa häshtägillä #whomademyclothes.

Huomenna tehdään Vaatevallankumous!

Kategoria Ajankohtaista | 0

Armi Toivanen_FINAL
Huomenna on kansainvälinen Vaatevallankumous- eli Fashion Revolution -kampanjapäivä! Ihmiset ympäri maailman kampanjoivat vastuullisemman vaatetuotannon puolesta.

Järjestän Vaatevallankumous-kampanjan Suomessa toistamiseen – ja haastan sinut mukaan! Pue huomenna 24.4. vaate päälle nurinpäin, ota itsestäsi kuva, jaa se sosiaalisessa mediassa ja lähetä kuva myös vaatteen merkille ‪#‎whomademyclothes‬-kysymyksen kera.

Lue lisää kampanjasta

Communiké esillä Markkinointi ja Mainonta -lehdessä

Kategoria Ajankohtaista | 0

SAK JC Deacaux

Vastasimme yhdessä Radical Soulin Salla Saarisen kanssa Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön eli SAK:n eduskuntavaalikampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta. Hyvää työtä -kampanjassa kampanjatoimenpiteinä olivat mm. ulkomainontajulisteet 37 paikkakunnalla, kampanjanettisivut, uutiskirjeet, tapahtumat ja vahvat henkilötarinat, jotka kertoivat tositarinoita suomalaisesta työelämästä.

Kampanjan visuaalisesta ilmeestä vastasi Ville Takala Dimangista, valokuvista Kuvasuunnittelu- ja agentuuritoimisto Keksi ja henkilötarinoista toimittaja Kaisa Viitanen.

Lue juttu

#Järjestöviestii-koulutukset keväälle 2015

Kategoria Ajankohtaista | 0

Lähelle on vaikea nähdä kirkkaasti. Tiedän sen omasta kokemuksestani, sillä useammin kuin yksi tai kaksi kertaa olen tuskaillut oman yritykseni viestinnän kanssa.

Saman olen huomannut asiakkaitteni kanssa. Esimerkiksi monissa järjestöissä tehdään loistavaa työtä, mutta yllättävän usein huomaa, että viestinnässä joitakin asioita voisi tehdä vielä paremmin. Ulkopuolisen on helppo nähdä toisen vahvuudet ja antaa vinkkejä ja työkaluja siihen mitä, missä järjestyksessä ja miten asiat kannattaa tehdä, jotta suunta on tavoitteiden mukainen.

Lue lisää