Bloggaajan vinkki järjestöille: Älä ole tylsä!

Kategoria Blogi | 0

Järjestöt tekevät nykyään entistä enemmän yhteistyötä myös bloggaajien kanssa – ja hyvä niin, koska suositut bloggaajat tavoittavat paljon lukijoita ja monet bloggaajista kirjoittavat mielellään järjestöjen kampanjoista.

Varsinkin suosituimmat bloggaajat saavat joka viikko paljon yhteydenottoja. Miten siis juuri teidän järjestönne asia erottuu massasta ja saa bloggaajan innostumaan? Tässä suositun Kemikaalicocktail-blogin kirjoittajan Noora Shinglerin vinkit järjestöille!

1. TEE TAUSTATYÖT!

Bloggaajat ovat haastavia lähestyttäviä. Blogikenttä on ammattimaistunut, ja myös bloggaajien ongelmana on kiire. Taustatyöt kannattaa siis tehdä huolellisesti.

Mieti kenen kanssa järjestösi todella haluaisi tehdä yhteistyötä. Tutustu blogiin ja bloggaajaan etukäteen tarkasti. Mikä on bloggaajan tyyli? Mistä hän kirjoittaa? Onko kohderyhmä oikea järjestöllesi?

Instagram ja Facebook kertovat lisää siitä, mistä bloggaaja on kiinnostunut ja millainen hänen arvomaailmansa on. Joukossa on niitä, jotka tarttuvat mielellään sinun järjestösi aiheisiin.

2. TARJOA JOTAIN HAUSKAA JA ELÄMYKSELLISTÄ

Mitä bloggaajalle kannattaa ehdottaa? Miten oma ehdotus erottuisi muiden joukosta? Avainsanoja ovat raha, huvi, hyöty ja omatunto. Rahalla saa usein, isolla rahalla melkein aina. Mutta järjestöillä on harvoin paljon rahaa. Siksi kannattaa miettiä, mitä mielenkiintoista ja hauskaa järjestö voisi rahan sijaan tarjota bloggaajalle.

Jos idea on tarpeeksi innostava ja asia tuntuu bloggaajasta tärkeältä, raha on sivuseikka. Tarjoa elämys, joka houkuttaa.

3. ÄLÄ ALIARVIOI TYÖMÄÄRÄÄ

Blogit saavat yleensä alkunsa kirjoittajan omasta harrastuksesta. Myös kirjoittajan omassa elämässä tapahtuvat asiat vaikuttavat siihen, mistä bloggaaja milloinkin kirjoittaa. Lasten oikeuksia ajavan järjestön kannattaa lähestyä perhebloggaajaa. Toisaalta eläinten oikeuksia ajava järjestö voisi haastaa turkiksia käyttävän muotibloggaajan.

Rahalla on merkitystä, mutta harva tekee sisältöä vain rahasta. Työn määrää ei kuitenkaan parane aliarvioida. Hyvin kuvatun ja kirjoitetun blogitekstin tekemiseen saattaa mennä useampi päivä (varsinkin jos siihen liittyy vierailu tai haastattelukeikka jonnekin). Mieti siis, mitä bloggaajalle ehdotat ja mitä häneltä pyydät.

4. ANNA BLOGGAAJALLEKIN MAHDOLLISUUS IDEOIDA

Bloggaajat ovat Noora Shinglerin mukaan järjestöille hyviä vaihtoehtoja yhteistyökumppaneiksi. Arvomaailmojen on tietenkin kohdattava ja yhteistyön on oltava aitoa.

Bloggaajat ovat Noora Shinglerin mukaan järjestöille hyviä vaihtoehtoja yhteistyökumppaneiksi. Arvomaailmojen on tietenkin kohdattava ja yhteistyön oltava aitoa!

Jos omat ideat innostavan yhteistyön sisällöksi eivät riitä, voi yhteistyön ideoinnin jättää bloggaajallekin. ”Ota tai jätä” -tyyppinen sanelu karkottaa helposti sellaisenkin bloggaajan, joka muuten olisi aiheestasi hyvinkin kiinnostunut.

5. MUISTA MYÖS MUUT SOMEKANAVAT

Instagram on monelle bloggaajalle tärkeä kanava. Voisiko bloggaaja tuodakin asiasi eri tavoin esille vain siellä? Tai Instagramissa ja Facebookissa?

Vai ottaisiko yhteyttä vloggaajaan, eli videoblogin pitäjään? Heillä on blogikentässä yhä vahvempi rooli. Muutenkin kannattaa hyödyntää somen eri kanavia laajasti.

Bloggaajat tekevät tuoteyhteistyötä omantuntonsa mukaan. Päälle liimattu mainonta ärsyttää ja pelkkänä mainostajana toimiminen karkottaa lukijat.

6. ÄLÄ OLE TYLSÄ!

Sähköpostin otsikko ja tyyli ratkaisee kaiken! Ole selkeä ja houkutteleva.

Bloggaajia kannattaa lähestyä positiivisen kautta. Älä aloita pahoittelemalla, että rahaa meillä ei kyllä ole, mutta voitaisiinko silti tehdä yhteistyötä.

Perustele, miksi olet valinnut juuri hänet ehdottaessasi blogiyhteistyötä. Korosta mahdollisen yhteistyön positiivisia puolia. Ehdota jotain yhteistä projektia tai teemaa.

Matkat ja elämykset kiinnostavat aina. Järjestä bloggaajille esimerkiksi yhteistyössä jonkun ravintolan kanssa illallinen tai piknik, jonka yhteydessä esittelet järjestösi toimintaa tai ajankohtaista asiaa.

7. OLE AJOISSA LIIKKEELLÄ

Aikataulu riippuu paljon bloggaajasta. Osa toimii impulsiivisesti, toisilla suunnitelmat ja kalenteri ovat täynnä pitkälle eteenpäin. Ole siis aina liikkeellä ajoissa!

Mikäli bloggaaja kuuluu johonkin ”blogitaloon” tai -yhteisöön, on yhteistyön käynnistäminen hitaampaa. Kemikaalicocktaililla isommat asiakkaat ja yhteistyöt menevät aina blogitalon kautta, pienemmät Noora hoitaa itse.

8. ÄLÄ PELKÄÄ BLOGITALOA*

Blogitalot ovat järjestöille hyödyllisiä yhteistyökumppaneita. Niillä on tieto siitä, ketkä heidän blogejaan lukevat ja kuka bloggaaja mistäkin aihepiiristä saattaisi innostua. Usein onkin hyvä ottaa ensin yhteyttä blogitaloon, tai laittaa viesti yhtä aikaa sekä blogitalolle että bloggaajalle.

Blogitalojen kontaktointia ei kannata pelätä, vaikka järjestöllä ei olisikaan blogiyhteistyöhön varattuna budjettia. Usein blogitalot välittävät bloggaajilleen tietoa esimerkiksi järjestöjen kampanjoista ja antavat bloggaajille vapaat kädet tarttua kampanjaan, oli siitä luvassa palkkiota tai ei. Ne tarttuvat, joita aihe kiinnostaa.

9. YKSINOIKEUS EI ONGELMA – MUTTA ETUA SIITÄ VOI OLLA

Bloggaajat eivät ole yhtä mustasukkaisia kuin perinteinen media siitä, että ne saisivat aiheen käsiteltäväkseen yksinoikeudella. Toisaalta se, että haluat tehdä yhteistyötä juuri yhden tietyn bloggaajan kanssa, on houkuttelevaa. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että järjestö lähettää kampanjastaan tiedotteen/tietoa kymmenille bloggaajille, mutta tarjoaa vain yhdelle bloggaajalle jotain spesiaalia.

* Blogitaloja ovat esimerkiksi Asennemedia, Blogirinki, FitFashion, Indiedays, Lily, MyCosmo, Suomen Blogimedia

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone