3 vinkkiä onnistuneeseen kampanjaan

Kategoria Blogi, Uncategorized | 0
Hei järjestöviestijä! Lyön vaikka vetoa, että teidänkin järjestöllänne on ainakin yksi jokavuotinen teemapäivä tai kampanja. Kaikilla on – ja hyvä niin, sillä ne ovat mitä mainioin keino rummuttaa omaa asiaa.

Mutta käsi sydämelle: kuinka monta kampanjaa sinulle on jäänyt mieleen parin viime vuoden ajalta? Mikä kampanja pysäytti? Mikä yllätti? Tai mistä innostuit niin paljon, että osallistuit ja jopa lahjoitit rahaa?

Varmaan jo tajusit, mitä ajan takaa. Kymmenistä ja kymmenistä teemapäivistä ja kampanjoista muistat maksimissaan viisi tai kuusi. Suurimmasta osasta et ole edes kuullut, vaikka luultavasti olet ollut aika monen ydinkohderyhmää.

* * *

Olen itsekin ollut järjestössä töissä. Ja vaikka siitä onkin liki kymmenen vuotta, tuntuu, että tietyt asiat eivät ole juuri muuttuneet:

1) Järjestöissä on liikaa töitä eikä kampanjan suunnitteluun ole (tai oteta) tarpeeksi aikaa.

2) Kun ”nettisivu-juliste-lennäkki-tiedote-ulkomainonta”-sapluuna on kerran keksitty, kampanja toteutetaan vuodesta toiseen samalla kaavalla.

3) Kampanja suunnitellaan alusta loppuun keskustoimistolla ja kannattajat ja muut sidosryhmät yritetään innostaa mukaan vasta loppuvaiheessa kertomalla ”ylhäältä alaspäin”, että tehkää näin.

4) Kampanjoita tehdään liian pienesti ja tavoitteiden suhteen ollaan liian vaatimattomia.

****

Kysyin kavereiltani Facebookissa, mitkä järjestöjen kampanjat heille ovat jääneet mieleen parin viime vuoden ajalta. Mainintoja saivat Helsinki Mission Pelastakaa sukupolvi -kampanja, Tahdon2013, Oikeutta eläimille -järjestön Sikatehtaat, Marttojen Sukkarekka ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Välitä nuoresta -kampanja.

Otos ei ole kattava, tietenkään, mutta esimerkit kertovat paljon. Yksikään näistä kampanjoista ei ole harmaa ja hajuton. Kaikki saavat aikaan jonkinlaisen tunnereaktion.

Kun siis ryhdytte tekemään tämänvuotisen teemapäivän ympärille kampanjaa, aloittakaa näistä:

1) Tunne ja toiminta

Hajuton ja mauton kampanja on yhtä kuin nollakampanja. Sinun pitää saada ihmiset a) kiinnostumaan ja b) lukemaan viestisi. Jos lisäksi haluat saada ihmiset myös toimimaan, sinulla on parasta olla hihassasi jotain innostavaa ja mielenkiintoista. Velvollisuudentunne ei saa ihmisiä mukaan.

2) Liittolaiset

Liittolainen voi olla jäsen, lahjoittaja, kumppanijärjestö, yritysyhteistyökumppani, alan opiskelijat, paikallisyhdistys tms. Se, miten hyvin onnistut saamaan heidät mukaan sanansaattajiksi ja tekijöiksi, on ratkaisevaa kampanjan onnistumiselle. Siksi heidät otetaan mukaan mahdollisimman aikaisin. Ja siksi heille annetaan vapauksia suunnitella itse myös omannäköistään tekemistä. Hallitsemattomuus on sallittua, kunhan kampanjan ydinviestit pysyvät ”keskustoimiston” hallussa.

3) Nykyaikainen mediaviestintä

Kampanja ei yksinään ole uutinen, mutta kampanjaa tukemaan voi tehdä uutisen. Kaikille samanlaisena lähtevä tiedote, ei tuo tuloksia. Pitää keskittyä ja räätälöidä.

Tietysti kampanjan voi järjestää pelkästä kampanjoinnin iloista. Mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Harmaat ja ”vähän sinnepäin” tehdyt kampanjat hukkuvat massaan, saavat teidät näyttämään hiirulaisilta (pahimmillaan myös kannattajien silmissä) ja työaikanne ja rahanne menevät ihan hukkaan. Jos ei tee kunnolla, ei kannata tehdä ollenkaan.

***
Lisää rakennuspalikoita mieliinpainuvaan kampanjaan on tarjolla Radical Soulin ja Communikén järjestämässä Näin syntyy tehokas ja mieleenpainuva kampanja -koulutuksessa 2.12.2015 klo 13 – 16. Hinta 135 e + alv. Tervetuloa mukaan!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone