Sankariyritykset tekevät parempaa Suomea – jo nyt

Kategoria Blogi | 0
Kansainväliset gurut toistelevat nyt, että tulevaisuuden menestysyrityksiä ovat ne, jotka toimivat positiivisen muutoksen puolesta ja tuottavat hyötyä yhteiskunnalle. Näitä yrityksiä on Suomessa jo nyt ainakin satoja, jopa tuhansia. Ai että missäkö? Vaikea sitä onkin tietää, koska ne eivät pidä itsestään minkäänlaista ääntä.

Jos suomalaisilta kysyttäisiin, mitkä ovat Suomen vastuullisimpia yrityksiä, vastauksissa kärkijoukkoon nousisivat varmaankin Kesko ja Globe Hope. Toinen on vuosikausia pikkuhiljaa kirinyt vastuuviestinnässään, ja toinen on ollut visionäärinen kiertotalouden airut jo kymmenen vuotta.

Tuskin kukaan osaisi mainita nimeltä yhteiskunnallisia yrityksiä. Sellaisia kuin Diacor, Setlementtiasunnot tai monet muut, joille on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton hallinnoima Yhteiskunnallinen yritys -merkki. Niitä ei osattaisi nimetä, koska itse ne eivät osaa – tai halua – profiloitua yhteiskunnallisella missiollaan.

23 % suomalaisista on valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta 10 % enemmän, jos se on tuotettu ympäristöystävällisesti tai sosiaalisesti kestävällä tavalla

Eväitä niillä kyllä olisi. Yhteiskunnalliset yritykset tekevät Suomesta kaikille parempaa paikkaa esimerkiksi tuottamalla ikäihmisille hyvää hoitoa ja asumista, työllistämällä pitkäaikaistyöttömiä ja vammaisia, rakentamalla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ja ohjaamalla syrjäytyneitä nuoria takaisin opiskeluihin ja työelämään.

Esimerkiksi Diacor palauttaa liikevoittoaan omistajalleen, Helsingin Diakonissalaitokselle, joka tunnetaan esimerkiksi Vamos-ohjelmasta, paperittomien klinikasta ja etsivästä vanhustyöstä. Setlementtiasunnot Oy:n (eli entisen S-asunnot Oy:n) vastuullisista periaatteista pääsee jyvälle tästä Hesarissa julkaistusta jutusta

Tämän päivän sankariyrityksiä ja -yrittäjiä ovat jo meillä Suomessakin ne, jotka ottavat kantaa yhteiskunnalliseen muutokseen. Sankarit vastustavat vihapuhetta tai yrittävät hillitä ilmastonmuutosta. Pelkästään sekin riittää, että yritys kiltisti maksaa veronsa kotimaahan! Siksi onkin harmi, että yhteiskunnalliset yritykset, jotka päivästä toiseen tuottavat positiivisia vaikutuksia, ovat niin hiljaa itsestään.

Vastuullisuus ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaiseminen ovat muualla maailmalla jo yrityksille kovaa valuuttaa. Suomessakin hyvistä teoista kannattaisi pitää melua, sillä 23 % suomalaisista on valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta 10 % enemmän, jos se on tuotettu ympäristöystävällisesti tai sosiaalisesti kestävällä tavalla (Taloustutkimus 11/2014). Peräti 63 % suomalaisista olisi valmis maksamaan 5 % enemmän.

Minäkin tiedän useita yrityksiä ja tuttuja, jotka ovat valinneet Diacorin lääkäriasemakseen siksi, että muistavat Diacorin kampanjan muutaman vuoden takaa. Diacorin Kiitos kun kävit -kampanja

Tilausta uusille sankari yrityksille olisi, sillä Suomi todella kaipaa ratkaisuja ja positiivista muutosta. Se ei ole jäänyt kenellekään epäselväksi näinä hyvinvointivaltion rappeutumisen aikoina.

Yrityksillä on oma roolinsa ratkaisujen ja positiivisen muutoksen aikaan saamisessa, järjestöillä omansa, päättäjillä, virkamiehillä, tutkijoilla, vaikuttajilla ja kansalaisilla omansa. Monenlaista positiivista muutosta pulppuaakin jo siellä täällä. Nyt eri toimijat pitäisi saada tekemään töitä yhdessä.
Tähän pyrkii SOSTEtalk, joka järjestetään ensi lokakuussa Finlandiatalolla. Se kerää yhteen toimijoita, jotka haluavat rakentaa parempaa Suomea. Löytää ratkaisuja ja saada aikaan positiivista muutosta. Yksin ja yhdessä.

Minäkin olen paikalla rohkaisemassa tämän päivän sankariyrityksiä viestimään vaikuttavasta työstään.

SOSTEtalkin early bird -hinnat ovat muuten voimassa tämän viikon loppuun.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone