graaf3

VAATEVALLANKUMOUS - Vaateteollisuuden vastuullisuus puheenaiheeksi

Vaatevallankumous Tehtyjä töitä

Vaatevallankumous, englanniksi Fashion Revolution, on kansainvälinen kampanja, joka järjestetään joka huhtikuu. Communikén Heidi Korva on kampanjan Suomen-perustaja ja -vetäjä. Vaatevallankumouksen tavoitteena on lisätä vaateteollisuuden läpinäkyvyyttä ja tuoda kuluttajille tietoa vaatteiden vastuullisuuskysymyksistä.

LOPPUTULOS: Kampanja on nostanut vaateteollisuuden vastuullisuuden puheenaiheeksi Suomessa ja innostanut kampanjaan mukaan paitsi tavallisia ihmisiä myös suomalaisia vaateyrityksiä, suunnittelijoita, julkkiksia, museoita, oppilaitoksia ja kouluja, järjestöjä jne. Kampanjaviikon aikana sadat suomalaiset lähettävät vaatemerkeille #Whomademyclothes-kysymyksiä, ja vuonna 2017 peräti 120 suomalaista vaate- ja asustemerkkiä vastasi omalla #Imadeyourclothes-kuvalla tuotteidensa tekijöistä. Kampanjaviikolla järjestetään Suomessa 40 - 50 tapahtumaa parillakymmenellä eri paikkakunnilla. Communikén Heidi Korva palkittiin vuonna 2015 Vuoden viestintäammattilainen -arvonimellä ja palkintoperusteluissa mainittiin Vaatevallankumous-kampanja. Hän on myös kysytty asiantuntija vaateteollisuuden vastuullisuusteemoissa. Lue lisää


graaf1

VASTUULLISUUS YRITYKSEN KILPAILUTEKIJÄKSI – Touchpoint Oy

Touchpoint

Touchpoint Oy on suomalainen työvaatevalmistaja, joka on tekstiilien kiertotalouden edelläkävijä, käyttää vastuullisia materiaaleja ja noudattaa zero waste -ajattelutapaa. Touchpoint halusi tehdä vastuullisuudestaan entistä suuremman kilpailuvaltin ja samalla parantaa yrityksen tunnettavuutta.
Yhteistyössä Communikén kanssa on ryhdytty määrätietoisesti terävöittämään Touchpointin viestintää: on mm. hiottu ydinviestejä ja kehitetty myös uusia keinoja arvopohjaisesta tekemisestä kertomiseen ja läpinäkyvyyden lisäämiseen. Samalla yrityksen markkinointiviestinnän suunnitelmallisuutta on parannettu kautta linjan. Tunnettavuuden parantamiseksi on ryhdytty myös tekemään systemaattista mediaviestintää.

LOPPUTULOS: Yhteistyö Communikén kanssa alkoi kesäkuussa 2017 ja jatkuu edelleen. ”Heidi on rautainen ammattilainen ja loistavasti sisällä toimialamme teemoissa. Hän on avannut meidän silmämme mahdollisuuksillemme ja on loistava kumppani sekä konkreettiseen tekemiseen että visioimiseen”, Toucpointin perustaja Carita Peltonen sanoo.


graaf2

KAMPANJA - Suunnittelu ja kampanjan toteutus

SAK JC Deacaux

Vastasin yhdessä yhteistyökumppanini Radical Soulin kanssa Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön eduskuntavaalikampanjan 2015 suunnittelusta. SAK:n tavoitteena oli kertoa, että jotta Suomen talous kääntyy uuteen nousuun, Suomi tarvitsee lisää työtä – eikä mitä tahansa työtä vaan hyvää työelämää. Tavoite kiteytettiin kampanjan sloganiin: Hyvää työtä Suomi tai se on hyvää yötä Suomi.

LOPPUTULOS: Kampanjatyökaluina olivat mm. ulkomainonta, radiomainokset, kampanjan lanseerauksen yhteydessä järjestyt tapahtumat, niissä jaetut materiaalit ja kansanedustajaehdokkaiden uutiskirjeet jne. Kampanjan nettisivuille kerättiin myös human interest -sisältöä, esim. puoluejohtajien lempiruokaohjeita, joista sai alkunsa yksi vaalikevään puheenaiheista: Antti-pasta.

graaf2

MENESTYVÄT JÄRJESTÖT -TAPAHTUMA – Menestyksen eväitä kaikille järjestöille

Miksi toiset järjestöt kasvavat ja menestyvät, toiset pysyvät paikallaan, jopa hiipuvat. Mitä eteenpäin porskuttavat tekevät toisin? Mitä menestykseen vaaditaan? Nämä kysymykset mielessä perustimme kaikille järjestöille tarkoitetun Menestyvät järjestöt -tapahtuman yhdessä Radical Soulin Salla Saarisen ja Viestintä-Pirittan Piritta Seppälän kanssa. Joka vuosi järjestettävän tapahtuman tavoitteena on jakaa järjestöille vinkkejä ja oivalluksia siitä, mitä tulevaisuuden järjestö tarvitsee jotta se kukoistaa, on sidosryhmiensä silmissä kiinnostava toimija ja kumppani ja pystyy tekemään vaikuttavaa työtä.

LOPPUTULOS: Tapahtuma on järjestetty kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla se on koonnut yhteen yli 200 järjestöihmistä kaikilta eri järjestösektoreilta. Vuoden 2017 tapahtuma oli loppuunmyyty. Osallistujat ovat kiittäneet meitä järjestäjiä siitä, että tapahtuma on ensimmäinen, joka kerää yhteen järjestövaikuttajia ”siiloista” piittaamatta jakamaan osaamistaan ja verkostoitumaan. Vuoden 2018 tapahtuma järjestetään kasvavan kysynnän takia kaksipäiväisenä, ja järjestäjinä toimii Communikén Heidin lisäksi Radical Soulin Salla Saarinen. Lue lisää

graaf3

VIESTINNÄSTÄ STRATEGINEN TYÖKALU - Viestintä tavoitteelliseksi ja tehokkaaksi

Järjestö x halusi tietää, miten se voisi kehittää viestintäänsä. Sillä ei ollut päätoimista viestinnän työntekijää, ja järjestössä oltiin tyytymättömiä siihen, miten viestintä tavoitti eri kohderyhmät. Analyysissäni selvisi, että viestintä oli reaktiivista, eikä sitä suunniteltu juuri lainkaan. Viestintä ei myöskään ollut kohderyhmälähtöistä, vaan samat viestit lähtivät kaikille kohderyhmille, varsinkin ulkoisessa viestinnässä. Viestintää ei ajateltu strategiseksi työkaluksi.

LOPPUTULOS: Teimme asiakkaalle viestintästrategian. Noin puoli vuotta kestäneeseen prosessiin kuului työpajoja, koulutusta ja sparrausta. Prosessi selkiytti järjestön ydinviestejä, yhteistä tavoitetta ja sitä, miten viestitään kohderyhmittäin räätälöidysti ja omia vahvuuksia ja tavoitteita alleviivaten. Myös viestinnän suunnitelmallisuus ja koordinointi paranivat. Järjestössä oltiin tyytyväisiä myös siihen, että työntekijät oppivat tärkeitä asioita mediaviestinnästä ja saivat juttuja mediaan aiempaa paremmin.

graaf1

VAIKUTTAVAA LIIKETOIMINTAA EDISTÄMÄSSÄ – Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO

Arvoliitto perustettiin syksyllä 2014 yhteiskunnallisten yritysten verkostotoimijaksi edistämään liiketoimintamallin toimintamahdollisuuksia ja tunnettavuutta. Communikén Heidi Korva on toiminut lähes alusta asti ARVOn viestintäkumppanina ja ”lisäkäsiparina” suunnittelemassa ja toteuttamassa sen viestintää.

LOPPUTULOS: Communikén Heidi Korva on vastannut viestinnän strategisesta suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä ARVOn avainhenkilöiden kanssa. Liikkeelle lähdettiin alkuvuonna 2015 ”nollasta” ja yhteistyön aikana on luotu toimivia käytäntöjä, joilla viestinnästä saadaan mahdollisimman tehokasta pienistä resursseista huolimatta. Communikén ansiosta ARVOlle on mm. perustettu jäsenyritysten ammattilaisista koostuva viestintätiimi, jonka ansiosta ARVO on saanut lisää näkyvyyttä ja myös jäsenyritysten keskinäinen yhteistyö viestinnässä on saanut uutta potkua. ARVOsta on tullut tunnettu toimija arvopohjaisten, yhteiskunnallista vaikuttavuutta aikaan saavien toimijoiden keskuudessa. Lue lisää

 
graaf3

VERKOSTOITUMISTREFFIT - Järjestöt ja media toisilleen tutuiksi

Verkostoitumistreffit

Järjestöt kaipaavat näkyvyyttä työlleen ja toimittajat tarvitsevat jatkuvasti kiinnostavia juttuaiheita ja uusia haastateltavia. Tältä pohjalta ideoin verkostoitumistreffit medialle ja järjestöille.

LOPPUTULOS: Treffit ovat saaneet paljon kiitosta sekä toimittajilta että järjestöjen ihmisiltä, ja niiden ansiosta on syntynyt paljon juttuja. Kaikki treffeille osallistuneet toimittajat (n. 50 henkeä) ovat palautteessa vastanneet saaneensa käytännön hyötyä omaan työhönsä. Esimerkiksi silloin, kun teemana oli asunnottomuus, paikalla oli toimittaja seuraavista toimituksista: Yle Uutiset, Helsingin Sanomat, A-studio, Alma Median Helsingin-toimitus, Kotimaa ja Kodin Kuvalehti.


graaf1

TUOTELANSEERAUS - Tuote kohderyhmän tietoon

Arctips-jalkineet Tehtyjä töitä

Töysän kenkätehdas teki ensimmäisenä maailmassa kengän, jossa yhdistyvät huopikas ja lapikas. Vastasin tuotteen lanseerauksesta yhteistyössä mainostoimisto Halon kanssa. Vastuullani olivat Arctipsin viestinnän suunnittelu sekä blogi- ja medianäkyvyys. Yhteistyö Töysän kenkätehtaan kanssa jatkui myös lanseerausta seuranneena talvena.

LOPPUTULOS: Arctips-huopalapikas tavoitti hyvin pääkohderyhmänsä ja saavutti tässä joukossa hyvän tunnettavuuden. Lapikkaat olivat naistenlehdissä esillä noin 20 jutussa, ja blogiyhteistyö tuotti kahden talven aikana parisenkymmentä blogausta. Arctips-jalkineet olivat molempina talvina myynnissä myös Ivana Helsingin liikkeessä.

 
graaf2

TAPAHTUMA - Näkyvyyttä mediaan

Tehtyjä töitä - Urbaanin selviytymisen päivä

HSY:n Ilmastoinfo järjesti tapahtuman, jossa opetettiin varautumaan sään ääri-ilmiöihin. Viestinnän tavoitteena oli houkutella ihmisiä tapahtumaan ja saada asiasisällölle näkyvyyttä mediassa, myös valtakunnallisesti.

LOPPUTULOS: Kaikki pääkaupunkiseudun mediat tekivät tapahtumasta jutun, suurin osa myös ennakkoon, mikä palveli hyvin ennakkomarkkinointia. Myös tavoitteet valtakunnallisesta näkyvyydestä toteutuivat.

Juttuja tekivät Helsingin Sanomat, MTV3:n uutiset, Yle Puoli Seitsemän, YleX, Yle Uusimaa (tv-uutiset), Ylen aikainen, Radio Nova, Yle Puhe, Hufvudstadsbladet, Helsingin Uutiset, Vantaan Sanomat ja Länsiväylä, Vihreä Lanka ja Tehy-lehti.