Tiedote – so last season! Niinkö?

Milloin viimeksi olet lähettänyt tiedotteen? Kuinka kävi: saitko asiasi esille edes yhdessä tai kahdessa mediassa? Jos sait, onneksi olkoon! Yleensä tiedotteet nimittäin hukkuvat kokonaan bittiavaruuteen (paitsi jos tiedotat pörssiyhtiön nimissä). Silti niitä kannattaa edelleen kirjoittaa. Miksi?

1) Tiedote on hyvä tausta-aineisto

Tiedote yksinään riittää harvoin näkyvyyden saamiseen – eikä varsinkaan niin, että tuuppaat täsmälleen saman tiedotteen joka paikkaan.

Tehokas mediaviestintä vaatii nykypäivänä, että
– ymmärrät, että juttuja ei tehdä pelkän tiedotteen pohjalta
– osaat ajatella asiaasi kohdemedian näkökulmasta ja tuoda juttuaiheestasi esille ko. median kannalta kiinnostavia näkökulmia

Kannattaako sitä tiedotetta siis kirjoittaa ollenkaan? Kannattaa. Se on toimittajalle hyvä tausta-aineisto. Siitä on helppo tarkistaa faktat, ja parhaimmillaan se tarjoaa hyvän kokonaiskuvan aiheestasi.

2) Tiedote on hyvä tapa muistuttaa olemassaolostaan

Jos et ole jo valmiiksi suuri ja kaikkien huulilla, tiedote on hyvä tapa kertoa itsestäsi: tätä me teemme, tällaisia asioita saamme aikaan, tällaista uutta olemme keksineet, tätä mieltä me olemme asioista.

Ei tiedotetta aina tarvitse lähettää iso määrä mediaosumia mielessä. Joskus tiedote kannattaa kirjoittaa siksi, että se on hyvä konsti ottaa yhteyttä pelkästään muutamaan luottotoimittajaan. Väitän, että tiedote ja juttuvinkki -yhdistelmä toimii paremmin kuin pelkkä juttuvinkki. Perustelut: katso ykköskohta.

3) Mielikuvat rules

Aktiivinen ja dynaaminen toimija saa paljon aikaan. Aktiivisella ja dynaamisella toimijalla on saavutuksia, joista kannattaa kertoa. Mielikuvat ovat tärkeitä. Kirjoita tiedotteita edes omia nettisivujanne varten. Siellä ne saattavat olla viimeinen potku, joka innostaa esimerkiksi uusia vapaaehtoisia mukaan järjestöjen toimintaan.

4) Tiedote on tehokas, kun sen kohdentaa

Tiedotteeseen pätee sama laki kuin kaikkeen muuhunkin mediaviestintään: mitä paremmin tiedotteen sisältö on tehty vastaanottava media mielessä, sitä paremmin se uppoaa. Räätälöinti siis kannattaa: Jyväskylään keskisuomalainen näkökulma, Länsiväylään espoolainen. Kylkeen tarjolle paikallinen haastateltava, ja avot!

5) Tiedote toimii, kun siinä on uutinen!

Sinulla on asiaa, josta haluaisit saada juttua mediaan. Se ei riitä, sillä sinun halusi ei hetkauta toimituksia pätkääkään. Mietipä kuinka usein näet vaikka Hesarissa juttuja yritysten juhlavuosista tai järjestöjen teemapäivistä ja kampanjoista. Et juuri koskaan, koska ne eivät YKSINÄÄN ole uutisia.

Jos sinulla on käsissäsi oikea uutinen, tuuppaa se joka tuuttiin. Jos ei, mieti, voitko laajentaa asiaasi uutiseksi. Mikään ei ole toimitusten näkökulmasta niin ärsyttävää kuin nollatiedote. Mikään ei ole sinun näkökulmastasi niin ärsyttävää kuin hukkaan heitetty työ.

***

Toimitukset saavat joka päivä satoja tiedotteita. Miksi niiden pitäisi napata kiinni juuri sinun asiaasi? Jos et osaa vastata, unohda koko homma. Uutista ja juttua ei tule, jos et osaa vastata kysymykseen ”miksi”.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone