CSRD-raportointi tulee – ja tuo uusia mahdollisuuksia vastuullisuusviestinnälle

EU:n tuoreet vastuullisuusraportoinnin standardit kasvattavat odotuksia siitä, millaista on hyvä vastuullisuusraportointi. Monia hirvittää, kun vaatimukset kiristyvät, mutta muutoksella on myös positiivinen puoli: se avaa uusia mahdollisuuksia vastuullisuusviestinnälle, Heidi Korva kirjoittaa.

EU julkaisi heinä-elokuun vaihteessa pitkään valmistelemansa standardit, jotka raportointivuoden 2024 alusta lähtien ohjaavat EU:n alueella toimivien yritysten vastuullisuusraportointia. Standardien mukainen raportointi tulee vaiheittain pakolliseksi kaikille listatuille yrityksille ja myös muille yrityksille, jotka täyttävät kaksi seuraavista kolmesta ehdosta:

  • vähintään 250 työntekijää
  • liikevaihtoa 50 milj. euroa vuodessa
  • tasetta 25 milj. euroa

On arvioitu, että Suomessa raportointivelvollisuuden piiriin tulee 600 – 700 uutta yritystä ja koko EU:n alueella kymmeniätuhansia.

Raportointivelvollisuus tuo vauhtia vastuullisuustyöhön

Moni asia muuttuu (täällä Tofuturen tekemä hyvä yhteenveto), mutta isossa kuvassa tärkeimpiä seikkoja, joita uudistuksella haetaan, on mielestäni kolme:

  1. EU haluaa, että vastuullisuustyöstä raportoidaan siten, että eri yritysten tietoja voi verrata keskenään.
  2. Yritysten täytyy jatkossa osoittaa, että ne tunnistavat bisneksensä tärkeimmät (sustis-kielellä ’olennaisimmat’) vaikutukset ja tekevät töitä siellä missä pitääkin (eivätkä puuhastele lillukanvarsien kanssa).
  3. Raportoinnin täytyy näyttää yrityksen bisneksen vaikutukset kokonaisuudessaan, kaunistelematta. Yritykset velvoitetaan muun muassa kertomaan, mitkä ovat sen bisneksen suurimmat, ja/tai potentiaaliset, haittavaikutukset ympäristölle, ihmisille ja esim. yhteisöille ja kuinka näitä negatiivisia vaikutuksia pienennetään ja ehkäistään.

Kaikkinensa vastuullisuustyön läpinäkyvyys kasvaa, ja yritykset pakotetaan kasvattamaan ymmärrystään bisneksensä vaikutuksista – sekä tekemään kunnianhimoisempaa vastuullisuustyötä.

Monen, varsinkin oman raportointipolkunsa ensi steppejä ottavan yrityksen näkökulmasta tämä kaikki saattaa kuulostaa pelottavalta. Vaikka monessa kohtaa yrityksille on myönnetty tietojen raportointiin siirtymäaikaa, yrityksille tulee joka tapauksessa kova kiire saada kasaan raportointiin tarvittava data – varsinkin koko toimitusketjusta, ja vieläpä sillä tavalla dokumentoituna, että tieto on kolmannen osapuolen mahdollista varmistaa.

CSRD-raportointi helpottaa uskottavan vastuullisuusviestinnän tekemistä

Mutta vaikka työtä on edessä paljon, haluaisin kuitenkin muistuttaa myös siitä, että vastuullisuusviestinnän kannalta uudet vaatimukset tuovat myös paljon positiivista.

Tiedämme, että suomalaiset suhtautuvat vastuullisuusviestintään kielteisesti. Suomalaiset kaipaavat yritysten viestinnältä faktaa ja konkretiaa; todisteita siitä, että kerrotut väitteet todella pitävät paikkansa. Nyt vastuullisuuspuheet tuntuvat liian höttöisiltä, eikä objektiivista tietoa ole tarjolla riittävästi. No, tulevaisuudessa on!

Onnistunut, luottamusta lisäävä vastuullisuusviestintä tarjoaa rehellisen kuvan yrityksen bisneksestä ja osoittaa, että yritys ymmärtää, mitä sen pitää tehdä, ja miten, jotta se voi tulevaisuudessa toimia entistä vastuullisemmin. Yritys uskaltaa myös tunnustaa keskeneräisyytensä eikä luo mielikuvaa täydellisyydestä. Viestinnässä kerrotaan myös saavutuksista, siitä mitä on jo saatu aikaan, sekä nykytilanteen ja tavoitteen välillä olevasta gapista ja siitä, miten se aiotaan kiriä umpeen. Kaikkea tätä yritysten täytyy pian kertoa vastuullisuusraporteissaan.

Tällä hetkellä moni vastuullisuusviestintää tekevä viestijä tuskailee sen kanssa, että riittävän konkreettisen viestinnän tekemiseen tarvittaisiin lisää dataa, ja että yrityksen johto on vastahakoinen käsittelemään avoimesti myös hankalia teemoja ja keskeneräisyyttä. Nämä haasteet tuleva raportointivelvollisuus taklaa. Toivoa sopi, että uudesta tilanteesta otetaan kaikki irti, eivätkä vaadittavat tiedot jää vain raporttien piiloihin. Avoimuus ja data tuovat niin paljon mahdollisuuksia tehdä aiempaa parempaa vastuullisuusviestintää!

Odotukset valuvat isoilta pienemmillekin

Vielä sananen siitä, että yksikään yritys ei voi huokaista helpotuksesta – eivät siis ne pienimmätkään, joiden tase ei ole 25 miljoonaa, henkilöstöä on vähemmän kuin 250 tai liikevaihto ei lähivuosinakaan hätyyttele 50:tä miljoonaa euroa. Näidenkin yritysten pitää pystyä jatkossa tarjoamaan B2B-puolen asiakkailleen ja esimerkiksi pankeille dataa tekemisestään, sillä kumppanit tarvitsevat tietoja omaan raportointiinsa. Odotukset siitä, mitä tietoa yrityksellä pitää olla tekemisestään, valuvat isoilta pienemmillekin.

Siksi nyt on aika kääriä hihat. Hyvä check list, joka varmistaa, että suunta on oikea, näyttää tältä:

  • Tehkää ammattimainen olennaisuusarvio, joka tarkastelee koko arvoketjua. Miettikää, mitä vaikutuksia yrityksellänne on ympäröivään maailmaan ja millaisia riskejä maapallon ilmiöt toiminnallenne aiheuttavat (ns. kaksinkertainen olennaisuusanalyysi).
  • Aloittakaa päästölaskenta (scopet 1, 2, ja 3).
  • Asettakaa toiminnalle (koko arvoketjussa) selkeät tavoitteet ja mittarit sekä tiekartta, joka varmistaa vuositasolla oikeat toimenpiteet.
  • Kootkaa yhteen data, joka organisaatiossa on jo olemassa.
  • Kerätkää lista datasta, jota tarvitaan jatkossa, ja ryhtykää kokoamaan myös tätä tietoa.
  • Luokaa datan keräämiseen ja dokumentointiin systemaattinen ja prosessi, joka esim. varmistaa, että eri paikoista saatava data on yhtenäistä ja jäljitettävää.
Communikén Viestintäammattilaisen vastuullisuuspaketti -koulutuksessa 5. ja 12. syyskuuta käsitellään myös CSRD-raportointia. Kuulemme myös case-esimerkin siitä, kuinka Kiilto Oy on jo ottanut ensi askeleita kohti CSRD-raportontia. Yrityksen Sustainability Communications Manager Laura Heinovaara jakaa tärkeimmät opit ja vinkit. Lue lisää alta - ja ilmoittaudu mukaan!

Tule mukaan koulutuksiin!

Tehostartti strategiseen vastuullisuusviestintään

Tarvittaisiinko teillä lisää ”potkua” vastuullisuusasiosta viestimiseen? Tässä valmennuksessa saat 2 kuukautta ohjausta vastuullisuusviestinnän kehittämiseen.

  • Pääset käärimään hihat ja kehittämään oman organisaation vastuullisuusviestintää.
  • Saat henkilökohtaista sparrausta sinulle tärkeimpien teemojen käsittelyyn.
Heidi Korva

”Tehostartti auttoi jäsentämään hajanaisia ajatuksia, kokoamaan irrallista tekemistä kokonaisuudeksi sekä kirkastamaan työjärjestystä.”

Mari Emmes, viestintäpäällikkö, Halpahalli Oy