Raportointi auttoi keskittymään tärkeimpiin asioihin

Fredman on suomalainen perheyritys, joka kotitalouksissa tunnetaan erityisesti joka kodin klassikkotuotteista Elmukelmusta, leivinpaperista ja suodatinpusseista. Yritys vietti 25-vuotisjuhlavuotta 2022 ja halusi sen kunniaksi kertoa tekemästään vastuullisuustyöstä vastuullisuusraportissa. Kyseessä oli yrityksen historian ensimmäinen vastuullisuusraportti.

Vastuullisuusraportointi alkoi kokoavalla taustoituksella

Vastuullisuusraportointi aloitettiin kick off -palaverilla, jossa käytiin läpi paitsi Fredmanin toiveet, myös sitä, mistä palasista onnistunut vastuullisuusraportti rakentuu. Tämän jälkeen koottiin yhteen Fredmanin vastuullisuustyön pääteemat ja niitä tukevat teot, ja tuotettiin teemoille sanoitukset. Tehty taustatyö auttaa Fredmania jatkossa kertomaan vastuullisuudestaan kaikessa muussakin viestinnässä johdonmukaisesti.

Vastuullisuusraportin suunnittelutyöpajassa luotiin raportille ytimekäs runko, määriteltiin sisältö ja mukaan tuleva data. Tämän jälkeen tuotimme raportin konseptiehdotuksen, ja varsinainen sisällöntuotanto pääsi alkamaan.

”Halusimme kokeneet ammattilaiset sparraajiksemme”

Vastuullisuusraportin sisällön tuotti Fredmanin oma porukka, ja Communikén Heidi Korva ja Enne Consultingin Anniina Mustalahti toimivat taustatukena sekä editoivat valmiit tekstit. Visuaalisesta ilmeestä ja taitosta vastasi Hovi Creativen Karoliina Hovi.

Kun Fredmann ensimmäinen vastuullisuuskatsaus oli valmis valmistuttua Communikén Heidi Korva auttoi vielä ideoimaan viestintäsisältöjä sen julkaisemisen yhteyteen.

”Raportti oli meille ensimmäinen laatuaan, joten halusimme kokeneet kumppanit sparraamaan ja esittämään meille oikeita kysymyksiä. Lopputulos on Fredmanin näköinen. Meille tärkeät ja keskeiset vastuullisuusteemat on esitelty selkeästi, visuaalisesti ja kattavasti. Yhteistyö tiimin kanssa oli sujuvaa, tehokasta ja myös hauskaa.

Tästä yhteistyöstä oli meille hyötyä myös siinä, että se auttoi kirkastamaan vastuullisuusteemamme, jotka nyt ohjaavat vastuullisuustyötämme eteenpäin. Perheyrityksenä meillä vastuullinen tekeminen on osa DNA:ta, mutta opimme nyt fokusoimaan tärkeimpiin asioihin, joihin keskittymällä voimme olla mahdollisimman vaikuttavia vastuullisuustyössämme.”

Sara Hokkanen, viestintäjohtaja, Fredman Group

Tutustu myös muihin töihimme