Missioni kirkastui: Viestijöiden ”taustapiru” ilmoittautuu!

Viestintäammattilaisilla on tärkeä rooli, kun rakennamme kestävää tulevaisuutta. Yrityksen jaloista vastuullisuusvisiosta ja tavoitteista ei tule totta ilman onnistunutta viestintää, sitkeää työtä ja strategista silmää. Tämän vastuullisuusloikan aikaan saamisessa haluan olla viestijöiden tukena ja ”taustapiruna”.

Innostuin pari kuukautta sitten pohtimaan, mikä draivaa minua työssäni. Olen ollut 12 vuotta yrittäjänä, mutta en ole koskaan aiemmin määritellyt – saatikka kirjannut ylös – yritykseni missiota. Jonkinlaisena johtotähtenä tekemisilleni on ollut halu muuttaa maailmaa ja olla hyvisten puolella. Mutta nyt oli tarve pureutua syvemmälle.

Miksi teen sitä mitä teen? Mistä saan parhaimmat kiksit? Milloin tunnen, että työlläni on ollut oikeasti vaikutusta? Onko jotain, missä minulla on ainutlaatuista annettavaa? Näitä mietin, ja kyllä kannatti!

Missioni ei muuttunut mutta kirkastui

Maailman parantamisen paloni oli osa identiteettiäni jo ”ensimmäisellä urallani” toimittajana: hakeuduin alalle siksi, että halusin tuoda päivänvaloon erilaisia yhteiskunnan epäkohtia.

Vuonna 2003 vaihdoin toimittajan hommat viestintään ja menin Reilu kauppa ry:hyn edistämään reilun kaupan tuotteiden menekkiä. Reilun kaupan banaaniosuuskunnassa Ecuadorissa näin omin silmin, miten reilu kauppa oli muuttanut viljelijäperheiden ja kokonaisten yhteisöjen elämän. Ymmärsin, että vastuullinen bisnes todellakin saa aikaan positiivista muutosta.

Tajusin myös viestinnän merkityksen; mitä useamman suomalaisen saisimme vakuutettua siitä, että reilun kaupan tuotteita kannattaa a) myydä (kaupan keskusliikkeet, kahvilat jne.) ja b) ostaa (ihmiset), sitä useampi viljelijäperhe saisi kunnollisen elannon ja kyläyhteisö esim. terveydenhoitoa.

Sittemmin vastuullisuus ja viestinnällä vaikuttaminen ovat kietoutuneet suloisesti yhteen myös monissa muissa työurani huippuhetkissä. Olen vetänyt Suomessa Vaatevallankumous-kampanjaa, joka nosti keskusteluun vaateteollisuuden vastuullisuushaasteet. Olen perustanut Menestyvät järjestöt -tapahtuman, ja olen purkanut kollegani Anniina Mustalahden kanssa vastuullisuusmyyttejä Pesula-podcastissa.

Viestinnän tehtävä on näyttää houkutteleva visio ja innostaa toimimaan

Kaikessa tekemisessäni kulkee punaisena lankana mukana vahva uskoni siihen, että viestinnällä muutetaan maailmaa ja viestinnällä on valtavan tärkeä rooli, kun yritämme rakentaa kestävämpää tulevaisuutta.

Viestintää tarvitaan ohjaamaan ihmisten (kulutus)valintoja ja lisäämään ymmärrystä siitä, että nyt täytyy toimia. Mutta sitä tarvitaan myös isommassa kuvassa: siinä, että visio kestävämmästä tulevaisuudesta olisi houkutteleva, tuntuisi mahdolliselta ja innostaisi toimimaan.

Viestijöillä on tärkeä rooli myös organisaatioiden sisällä muutoksen eteenpäin viejinä. Siinä, että yrityksen jalot vastuullisuusvisiot muuttuvat sanoista teoiksi ja positiiviset vaikutukset leviävät mahdollisimman laajalle, vaaditaan viestijöiltä monenlaista onnistumista – paitsi ulkoisessa myös sisäisessä viestinnässä.

Missiona auttaa muutosagentteja työssään

Tästä pääsemmekin takaisin missiooni. Olen miettinyt paljon sitä, miten voisin skaalata omaa työtäni – en niinkään rahan tekemisen vaan vaikuttavuuden näkökulmasta.

Yksinyrittäjän mahdollisuudet muuttaa maailmaa ovat rajalliset. Toisaalta mikään ei ole turhauttavampaa kuin se, että asiakasprojektin jälkeen juuri mikään ei muutu, vaan hienot aikeet kutistuvat puolivillaisiksi, kun viestijät tuskailevat esimerkiksi jatkuvan kiireen ja erilaisten odotusten ristipaineessa.

Monilla viestijöillä on kyllä paloa edistää vastuullisuutta, mutta matkalla on usein monta mutkaa kierrettävänä. Näitä mutkia haluan auttaa oikomaan.

Uusi missioni kuuluu: Haluan auttaa viestintäammattilaisia olemaan mahdollisimman hyviä muutosagentteja vastuullisen liiketoiminnan ja kestävämmän tulevaisuuden edistäjinä. 

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Ei ehkä suurtakaan muutosta siihen, mitä asiakastyöni on jo nyt – paitsi että haluaisin kehittää työtäni valmentavampaan suuntaan (ja siksi aloitin tänä syksynä psyykkisen valmentajan opinnot). Tehostartti strategiseen vastuullisuusviestintään -valmennukseni on jo askel toivomaani suuntaan, ja myös Pesula-podcast jatkuu loppuvuodesta.

Mielessä muhii jo monta muutakin ideaa, ja osa niistä menee toteutukseen syksyn aikana. Jos haluat pysyä niistä kuulolla, kannattaa tilata Communikén uutiskirje.

Uskon, että näin, auttamalla muita tekemään entistä vaikuttavampaa viestintää, pystyn skaalaamaan omaa tekemistäni ja saamaan aikaan enemmän hyvää.

Missiossani motivoi myös se, että pääsen itsekin oppimaan koko ajan lisää, yhdessä muiden viestijöiden kanssa.

Tutustu myös muuhun sisältöön

Viestinnän ammattilainen on vastuullisuuden muutosagentti – ja se vaatii tietoa ja osaamista

Vastuullisuus vaatii myös sisäistä kirkastamista

Mitä voimme oppia viherpesun malliesimerkeistä?