Näistä puhutaan: Kiinnostavia juttuja vastuullisuudesta

Suomi ja maailma on täynnä mielenkiintoisia juttuja, artikkeleita ja webinaareja vastuullisuudesta, sen nykytilasta ja tulevaisuudesta. Kaikkia ei kuitenkaan tarvitse kahlata yksin läpi, vaan kokoamme tähän parhaimmat tärpit ja vastuullisuusuutiset, joihin kannattaa tutustua.

**

Kesäkuu 2021

  • Suomalainen Neste on yksi Fast Companyn World Changing Ideas -kilpailun voittajista. Neste voitti projektillaan, jossa se on tehnyt Oaklandissa pikaruokapaikkojen rasvajätteestä biodieseliä kaupungin busseihin ja rekkoihin. Lue lisää
  • GLAAD (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation) ja kulutustavaroita valmistava P&G (yritys mm. Pantene, Duracell, Fairy ja Oral-B -brändien takana) ovat lanseeraaneet miljoonaluokan kampanjan lisätäkseen LHBTIQ-ihmisten osallisuutta mainoksissa. Lue lisää
  • FIBSin Yritysvastuupulssi-kyselyn mukaan yrityksiltä puuttuu osaamista monimuotoisuuden edistämiseksi. Lue lisää
  • Iso-Britanniassa vastuullisuusjohtajien määrä on kasvanut yli 200 prosenttia kymmenessä vuodessa – johtajissa sukupuolten tasa-arvo toteutuu, mutta ei moninaisuus. Lue lisää
  • GlobeScan -tutkimuksen mukaan suuri osa kuluttajista kannattaa kuluttamisen vähentämistä – kiertotalous kiinnostaa, mutta käytetyt tuotteet ja lainaaminen epäilyttävät. Lue lisää

Huhtikuu 2021

  • Matkanjärjestäjä Interpid Travel haluaa tehdä turismista ilmastoystävällistä – se tarjoaa jo yli 40 vähähiilistä matkaa ja tavoitteena on poistaa kaikki alle 90 minuutin lennot tarjonnasta. Lue lisää
  • Hillidioksidipäästöjä ohjailevien päästökiintiöiden hinnat ovat kaksinkertaistuneet vuodessa ja ovat korkeimmillaan kuin koskaan – hiilidioksiditonnin päästelystä maksetaan jo yli 40 euroa. Lue lisää
  • Ikea aikoo lahjoittaa miljardi euroa uusiutuvan energian ohjelmiin. Rahoilla tuetaan yhteisöjä, jotka ovat riippuvaisia fossiilisista polttoaineista. Lue lisää
  • Briteistä jo kuusi kymmennestä kannattaa kalliimpaa verotusta korkeapäästöisille tuotteille ja yrityksille. Lue lisää
  • Carbon Trackerin raportin mukaan koko ajan edullistunut uusiutuva energia voi syrjäyttää fossiiliset energialähteet jo vuonna 2030 ja kattaa 100-kertaisesti maapallon energiatarpeen. Lue lisää
  • Finlaysonin Green cap -tutkimuksessa selvitettiin, miksi vastuulliset aikeet ja todelliset teot eivät aina kohtaa. Lue lisää

Maaliskuu 2021

  • Suomeakin uhkaava luontokato on jäänyt huomiotta monissa yrityksissä – keskustelu keskittynyt ilmastonmuutoksen ja koronan ympärille. Lue lisää
  • Finnwatchin selvityksen mukaan Suomalaiset tuontiyritykset selvittävät tuotteidensa päästötasoja hieman aiempaa paremmin. Lue lisää
  • Iso-Britannian hiilineutraaliuteen siirtyminen voi luoda jopa 1,7 miljoonaa vihreää työpaikkaa tällä vuosikymmenellä. Lue lisää
  • Tekoälyyn pohjautuvalla pilotilla on parannettu veden saatavuutta Sierra Leonessa. Lue lisää
  • Pyykkialan jättiläinen Tide pyrkii pienentämään hiilidioksidipäästöjä mm. ohjaamalla kuluttajien käyttäytymistä. Lue lisää
  • Unilever jatkaa kauneuskäsitteiden haastamista – poistaa sanan normaali kaikista sen kauneus- ja hygieniatuotemerkeistä sekä lisää erilaisia ihmisiä kuvastoonsa. Lue lisää

Helmikuu 2021

  • The Economistin kuudes Sustainbality Week -verkkotapahtumassa 22.–25.3. on yli 50 puhujaa, 25 eri sessiota ja jo yli 7000 osallistujaa. Kurkkaa ohjelma ja liity mukaan! Lue lisää
  • Yhä useampi odottaa brändiltä antirasistisia tekoja. Lue lisää
  • Fashion United on tarkastellut, onko H&M:n tavoite pelkästään kierrätetyistä tai vastuullisesti tuotetuista materiaaleista mahdollista vuoteen 2030 mennessä. Lue lisää
  • Coca Cola kokeilee 100 % kierrätettäviä paperipulloja. Lue lisää HUOM. Artikkelin luku vaatii ilmaisen rekisteröitymisen.
  • Vain 12 prosenttia globaaleista koronatuista on mennyt aloille, joilla on positiivisia vaikutuksia ilmaston ja ympäristön kannalta. Lue lisää HUOM. Artikkelin luku vaatii ilmaisen rekisteröitymisen.
  • Edien Zero Waste -webinaarissa 25.3. käsitellään kiertotaloutta muun muassa Ikean ja Body Shopin esimerkkien siivittämänä. Lue lisää HUOM. Artikkelin luku vaatii ilmaisen rekisteröitymisen.

Tammikuu 2021

  • Yhteisen hyvän tulevaisuus – Nämä 3 yritysvastuun trendiä viitoittavat jokaisen suomalaisyrityksen päätöksentekoa tulevina vuosina. Lue lisää
  • Unilever otti tavoitteeksi elämiseen riittävään palkan. Lue lisää
  • Ikea osti metsää suojellakseen ympäristöä. Lue lisää
  • Dove lanseerasi uudelleen täytettävän deodorantin. Lue lisää
  • Goodvertising Awards palkitsi vuodelta 2020 10 parasta vaikuttavaa kampanjaa – mukana myös suomalainen Koskenkorva Climate Action Vodka -kampanjalla. Lue lisää

Joulukuu 2020

  • Thomas Kolster haastaa brändit uudessa kirjassaan The Hero Trap siirtämään fokuksensa purpose-puheesta asiakkaiden tarpeisiin. Katso Kolsterin puheenvuoro kirjan launchista.
  • Lockdown emission fall will have no effect on climate Lue lisää
  • The next corporate sustainability goal: Capturing all of the CO2 a company has ever emmitted Lue lisää
  • Vaatetehtaiden työntekijät menettäneet koronan takia palkkoja jo lähes 6 miljardin dollarin edestä – Joutuvat ostamaan ruokaa velaksi Lue lisää
  • Ikea owner commits 600 million euros in sustainability investing over next 12 months Lue lisää