Kuva: Metropolian mediapankki

Metropolia sai konkreettisia keinoja viestinnän kehittämiseen

Metropolia on pääkaupunkiseudulla toimiva kansainvälinen ja monialainen ammattikorkeakoulu, joka kouluttaa tulevaisuuden osaajia ja haluaa toiminnallaan ja ratkaisuillaan vauhdittaa muutosta kohti kestävää tulevaisuutta.

Kestävä kehitys on Metropolian strategian ytimessä, ja yhteistyössä Communikén Heidi Korvan kanssa kirkastettiin keinoja siihen, että kestävä kehitys ja bränditavoite kulkisivat punaisena lankana mukana kaikessa Metropolian viestinnässä.

Tavoitteena tunnistaa Metropolian vastuullisuusviestinnän mahdollisuudet

Yhteistyön tavoitteeksi asetettiin ”löytää vastuullisuus-silmälasit”, joiden kautta noin 10 hengen viestintä- ja markkinointitiimi voisi paremmin tunnistaa viestinnän mahdollisuuksia ja konkreettisia keinoja kestävään kehitykseen liittyvien teemojen esillä pitämiseksi.

Metropolia on yli 16 000 opiskelijan opinahjo ja lähes tuhannen ihmisen työpaikka. Tarvetta vastuullisuustekojen, -tavoitteiden jne. tunnetuksi tekemiseen on myös sisäisessä viestinnässä, ja halusimme löytää keinoja myös tähän.

”Saimme enemmän kuin uskalsin toivoa”

Yhteistyöhön kuului 1 vastuullisuusviestinnän koulutus ja 2 workshopia viestintä- ja markkinointitiimille.

Tiiviissä tahdissa läpi viety projekti kirkasti viestintä- ja markkinointitiimin yhteistä näkemystä vastuullisuusviestinnän tavoitteista ja auttoi huomaamaan, mitä uusia käytäntöjä ja työkaluja tiimi voisi ottaa käyttöön, jotta kaikkien tiimiläisten työstä tulisi helpompaa ja vastuullisuusviestintään kuuluvat teot, ydinviestit jne. kulkisivat luontevana osana mukana viestinnän arjessa.

Työskentelyssä kirkastettiin vastuullisuusviestinnän pääteemat ja missiota kuvaava sanoitus sekä listattiin konkreettisia kehittämiskohteita viestintään. Useimmat kehittämiskohteista otettiin mukaan vuoden 2023 toimintasuunnitelmaan. Projektissa luotiin keinoja sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintään.

”Heidi auttoi meitä tunnistamaan asioita, joita voimme tehdä vastuullisuusviestinnässä entistä paremmin. Erityisesti pidin hänen kannustavasta tyylistään. Kaiken kaikkiaan saimme yhteistyöstä enemmän kuin uskalsin etukäteen toivoa.”

Liisa Salo, viestintäpäällikkö, Metropolia

Tutustu muihinkin töihimme