Heidi Korva

Viestintäammattilaisen vastuullisuuspaketti

  • Viestintäammattilaisille räätälöity vastuullisuuskoulutus
  • Toteutetaan Teamsissa
  • Koulutuksen kesto 2 x 3 h
  • Ajankohta: 5. syyskuuta ja 12. syyskuuta klo 9 – 12
  • Koulutuksen hinta 690 € (+ alv. 24 %). Jos samasta organisaatiosta osallistuu 2 henkilöä, yhteishinta on 1 000 € (+ alv. 24 %).

Miksi osallistua tähän koulutukseen?

Vastuullisuudessa tapahtuu nyt paljon. EU-sääntely kiristyy, ja uusia vastuullisuusteemoja ilmestyy keskusteluun säännöllisesti. Viestintäammattilaisenkin täytyy ymmärtää vastuullisuustemantiikkaa aiempaa paremmin – myös siksi, että ympäristöväitteitäkin ryhdytään valvomaan aiempaa tarkemmin.

Tässä koulutuksessa käymme läpi EU-sääntelyä, joka tipahtaa viestintäammattilaisen työpöydälle: Opimme mm. kuinka yritykset varautuvat jo CSRD:n mukaiseen raportointiin ja mitä Green Claims -direktiivi käytännössä tarkoittaa.

Perehdymme myös siihen, miten yritykset voivat lähteä tunnistamaan ja luomaan tavoitteita omien luontovaikutustensa vähentämiseksi – tai mitä on hyvä tietää kompensoinnin sudenkuopista.

Käsittelemme myös muita ajankohtaisia vastuullisuusteemoja, joista viestijöiden on hyvä olla kartalla. Kuulemme, miten tuleva yritysvastuulaki CDDD tiukentaa yritysten vastuuta huolehtia toimitusketjun ihmisoikeuksista – ja millaisin stepein yritysten kannattaa lähteä tekemään entistä tarkempaa ihmisoikeustyötä.

Puhujina ovat oman alansa huippuosaajat, jotka antavat konkreettisia vinkkejä ja näkymää siihen, mihin vastuullisuustyö ja -viestintä kehittyvät lähivuosina. Yritysten edustajat kertovat myös käytännön työstä ja omista opeistaan.

Päivä 1: CSRD, luonnon monimuotoisuus yritysten vastuullisuustyössä

Kestävän raportoinnin direktiivi CSRD muuttaa laajalti odotuksia vastuullisuusraportoinnille – mihin suuntaan? Ja mitä raportoinnilta faktisesti jatkossa vaaditaan? Kuinka raportointia kannattaisi kehittää jo nyt?
Luonnon monimuotoisuus on noussut vauhdilla vastuullisuusagendalle. Miten luontovaikutuksia voidaan hallita ja millaisia tavoitteita asettaa? Entä kuinka työstä voisi tehdä kiinnostavaa viestintää?

Kouluttajat/puhujat:
Sirkku Palmuaro, kestävyysraportoinnin asiantuntija
Laura Heinovaara, Kiilto
Ville Uusitalo, LUT-yliopisto
Satu Kuoppamäki, S-ryhmä
Heidi Korva, Communiké

Päivä 2: Green Claims, päästökompensoinnin sudenkuopat, yritysvastuulaki

Kakkospäivänä käymme läpi tulevaa Green Claims -asetusta ja opimme, mitä päästöjen kompensoinnissa – ja siitä viestiessä – on hyvä ottaa huomioon.
Kuulemme myös, miten yritysten kannattaisi jo nyt ryhtyä valmistautumaan EU:n tulevaan yritysvastuulakiin, ja miten se ehkä vaikuttaa viestijöidenkin työhön.

Kouluttajat/puhujat:
Niklas Kaskeala, kompensaatioasiantuntija
Susan Villa, Ihmisoikeuskeskus
Heidi Korva, Communiké
Yrityscase, joka varmistuu myöhemmin

Näitä ajankohtaisia teemoja koulutuksessa käydään läpi*

*Sisältö päivittyy

CSRD-raportointi tulee – näin valmistaudut

Sirkku Palmuaro, kestävyysraportoinnin asiantuntija

Kestävän kehityksen raportointidirektiivi CSRD asettaa uusia velvoitteita sille, miten vastuullisuudesta pitää raportoida. Nämä odotukset vaikuttavat kaikkien viestintään – myös niiden, joille raportointi ei ole jatkossakaan pakollista. Mitä EU:n ESRS-standardeissa vaaditaan? Esim. mitä dataa tarvitaan? Ja miten kaksoisolennaisuusanalyysi käytännössä tehdään? Mihin suuntaan raportointia kannattaisi nyt lähteä kehittämään? Tulevia vaatimuksia valottaa yksi alan ykkösosaajista Suomessa, Sirkku Palmuaro, joka kirjoittaa ESRS-standardeista myös kirjaa.

Laura Heinovaara, Sustainability Communications Manager, Kiilto

Kiilto on jo ryhtynyt kehittämään raportointiaan CSRD:n suuntaan. Raportoinnista vastaava Laura Heinovaara kertoo, millaisia oppeja matkalla on saatu ja antaa konkreettisia vinkkejä siihen, miten kehitystyössä kannattaa lähteä liikkeelle ja ottaa huomioon.

Yritysten luontovaikutukset ja biodiversiteettityö

Ville Uusitalo, apulaisprofessori, LUT-yliopisto

Keskustelu luonnon monimuotoisuuden köyhtymisestä on Suomessakin vilkastunut, ja yrityksiltä odotetaan toimenpiteitä omien luontovaikutusten hallitsemiseksi. Mitä tyypilliset luontovaikutukset eri toimialoilla ovat, ja mitä yritysten on omista vaikutuksistaan hyvä ymmärtää.

Satu Kuoppamäki, vastuullisuuspäällikkö, S-ryhmä

S-ryhmä kehittää parhaillaan luontovaikutusten arviointiin työkalua yhdessä Jyväskylän yliopiston ja Sitran kanssa, ja yrityksen ensimmäinen versio luontovaikutusten arvioinnista valmistui alkuvuodesta. Mitä tietoa arvioinnista saatiin, ja millaisilla valinnoilla kaupparyhmä pystyy luontojalanjälkeään pienentämään? Kuulemme, miten luonnon monimuotoisuustyötä tehdään S-ryhmässä käytännössä.

Päästökompensaation sudenkuopat

Niklas Kaskeala, kompensaatioasiantuntija, Compensate-säätiö

Miksi päästöjen kompensoiminen suomalaisiin metsäprojekteihin ei ole hyvä juttu? Mihin kompensaatio-ohjelmaan voi luottaa, ja minkä pitäisi soittaa hälytyskelloja? Entä mitä kompensoinnilla kuitatuista päästöistä kannattaa viestinnässä ylipäänsä sanoa?

Green Claims eli viherpesuasetus – miten se vaikuttaa viestintään?

Heidi Korva, johtava viestintäkonsultti, Communiké

EU haluaa kitkeä viherpesua ja valmistelee kovaa vauhtia Green Claims -asetusta, joka tulee ohjaamaan sitä, millaisia ympäristöväittämiä tuotteista, palveluista jne. voi jatkossa tehdä. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Millaiset väitteet kielletään, ja saako hiilineutraali-sanaa käyttää enää ollenkaan? Kuinka tulevaan kannattaa varautua jo nyt?

Yritysvastuulaki tulee – mikä muuttuu, kuinka valmistautua?

Susan Villa, asiantuntija (yritykset ja ihmisoikeudet), Ihmisoikeuskeskus

Yritysvastuudirektiivi etenee EU:ssa kovaa vauhtia ja yrityksiltä odotetaan jatkossa entistä tarkempaa huolellisuutta siinä, että ne varmistavat ihmisoikeuksien toteutumisen toimitusketjuissa. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä, ja kuinka tuleviin vaatimuksiin kannattaa ryhtyä valmistautumaan jo nyt?

Ilmoittaudu mukaan

Varaa oma paikkasi koulutukseen jo nyt.
Koulutus järjestetään Teamsissa 5.9. ja 12.9. klo 9 – 12.

Koulutuksen peruutusehdot:

Osallistuminen on mahdollista perua kuluitta 3.9. saakka. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista veloitamme koko osallistumismaksun. Osallistumisen voi siirtää toiselle henkilölle kuluitta.

Heidi Korva

Heidi Korva, Communiké

Heidi on vastuullisuusammattilainen ja vastuullisuusviestinnän pioneeri, joka on tehnyt töitä näiden teemojen parissa jo yli 15 vuoden ajan. Hän auttaa asiakkaitaan monenlaisissa viestinnän kehitysprojekteissa ja innostuu strategisesta tekemisestä ja muutoksen aikaan saamisesta.

Heidi on myös Procomin Vuoden viestintäammattilainen 2015, ja palkintoperusteluissa mainittiin hänen ansionsa vastuullisuusviestinnän saralla. Heidi on suosittu kouluttaja, jonka luennoille on vuosina 2020–2023 osallistunut yli 3 000 ihmistä.