Vastuullisuusviestinnän trendit 2021. Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Vuosi 2020 oli jälleen vastuullisuusviestinnän ilotulitusta. Mutta mitä tapahtuu seuraavaksi? Communikén Heidi Korva teki ennustuksen vuoden 2021 trendeistä.

Kiroileva Hiili, hiilineutraaliusjulistukset, kompastelevat kampanjat ja tsemppihenki pandemian keskellä… Vastuullisuusviestinnän vuosi 2020 oli kaikkea tätä – ja paljon enemmän.

Vuosi sitten tekemäni ennustus meni aika lailla nappiin. Valtava määrä uusia toimijoita ryhtyi viestimään omasta vastuullisuustyöstään omissa kanavissaan, ja rohkeimmat antoivat palaa paitsi Hesarin etusivulla myös televisiossa, radiossa ja katukuvassa.

Mitä tapahtuu vastuullisuusviestinnässä ja -markkinoinnissa seuraavaksi? Kaivoin pölyttyneen kristallipalloni jälleen esiin, ja voilà: tässä ennustukseni vastuullisuusviestinnän trendeistä vuonna 2021.

1) Yhä useampi yritys lopettaa pelkän informoinnin ja siirtyy myös kiinnostavampiin sisältöihin.  

Tunnustetaanpa tosiasiat: toteavalle viestinnälle on paikkansa, mutta jos yritys kertoo vastullisuustyöstään koko ajan vain kuivakan informoivasti, ihmisten mielenkiinto sammahtaa nopeasti. Jotta tyypit pysyvät kanavilla – tai jotta viestinnästä jää jotain mieleen – tarvitaan kiinnostavaa sisältöä, vaihtelevissa formaateissa. Ne, jotka uskaltavat jutella vastuullisuudesta rennosti, eivätkä vain juhlallisen julistavasti, erottuvat edukseen. Vuosi 2021 tuokin viestintään lisää aitoutta ja uudenlaisia toteutuksia – kaikkea muuta kuin jäkitystä ja jäykkää tiedottamista.

2) Brändit tajuavat, että niiden kannattaa tehdä muutakin, kuin puhua vain itsestään.

Juhlissa (vieläkö muistat, mitä ne ovat?) illan tylsin tyyppi on se, joka puhuu vain itsestään – ja sama pätee myös brändeihin ja vastuullisuusviestintään. Nyt onkin aika kääntää katseet asiakkaaseen päin ja lähestyä omaa tekemistä hänen näkökulmastaan. Kuuntelu, läsnäolo ja vuoropuhelu, kohderyhmän tarpeiden (ja toiveiden) parempi ymmärtäminen… Näistä on puhuttu viestinnässä ja markkinoinnissa jo vuosia, ja vaikka jälki paranee, paljon on vielä tekemistä. Yllättävän harva on esimerkiksi käyttänyt vastuullisuussisältöjä inbound-markkinoinnissa. Uskon, että näitä toteutuksia, kenties kokonaisia minimedioita vastuullisuusteemoista, näemme tämän vuoden aikana paljon lisää.

3) Ihmiset kaipaavat lisää toivoa ja hyvän mielen tarinoita – ja yritykset vastaavat huutoon.

Ilmastokeskustelun mielenkiintoinen kieppi vuoden 2020 aikana oli se, että julkisuudessa alettiin nähdä myös varovaisen optimistisia arvioita siitä, että ilmastonmuutos voidaan vielä torpata (vaikka kiire onkin helkkarin kova). Tiedän, että en ole ainoa, johon nämä puheet ovat puhkuneet lisää intoa ”tehdä itsekin vielä pikkuisen enemmän”.  

Elämme jatkuvien negatiivisten uutisten keskellä, ja toivon pirskahdukset sekä hyvät uutiset huomataan. Ne jäävät myös mieleen. Nyt on tilausta hyvän mielen tarinoille, esimerkiksi sellaisille, joissa näytetään, mitä brändi on saanut aikaan ihmisten elämässä. Tarinoille, jotka osoittavat, miten brändin, järjestön tai vaikka yhteiskunnallisen yrityksen missio näkyy positiivisena muutoksena ja ilona ihmisten arjessa. Malliksi sopivat hyvin esimerkiksi nämä K-ruokakauppiaiden Pienet suuret teot.

4) Yhä useampi yritys tekee ”fortumit”.

… ja innostaa asiakkaita mukaan ilmastotalkoisiin palkitsemalla hyvistä teoista, kuten Fortum Pikku juttuja -konseptillaan.

5) Uudet teemat kasvattavat painoarvoaan vastuullisuuskeskusteluissa.

… ja niitä ovat ainakin luonnon monimuotoisuus, yhdenvertaisuus/diversity-kysymykset, tuotekohtaiset hiilijalanjälkimerkinnät ja tuontituotteiden hiilijalanjälki.

Pure Waste kertoo jo kaikista tuotteistaan niiden hiilijalanjäljen, Finnwatch herättelee keskustelua tuontituotteiden hiilijalanjäljestä, ja luonnon monimuotoisuus olisi monelle brändille luonteva kulma ottaa kantaa ja tehdä tekoja. Nämä teemat tulevat vastuullisuusagendalle joka tapauksessa jossain vaiheessa, joten be there or be square. Nopeimmat palkitaan tässäkin kohtaa.

6) Rohkeimmat lähtevät ”barrikadeille”.

Maailmalla yritysaktivismi on jo arkipäivää. Uskaltaisivatko suomalaisetkin yritykset ottaa useammin kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun? Laitan tämän ennustuksen uudelleen (toive)listalleni.

Tutustu Communikén vastuullisuusviestinnän palveluihin täällä!

JAA SOMESSA