Yritysvastuudirektiivi kirittää varmistamaan toimitusketjun ihmisoikeudet

Yritysten vastuullisuustyö on viime vuosina keskittynyt pitkälti ympäristöasioihin, mutta nyt, kun yritysvastuudirektiivi etenee EU:ssa kovaa vauhtia, on aika ryhtyä miettimään myös sitä, miten oman toimitusketjun ihmisoikeuksista huolehditaan entistä tarkemmin. Miten asiassa kannattaa lähteä liikkeelle?

Yritysvastuudirektiivi otti viime viikolla EU:ssa ison harppauksen, kun parlamentti hyväksyi sen ja direktiiviehdotus siirtyi ns. trilogien käsittelyyn. Jo nyt uskaltaa ennustaa, että yrityksiltä odotetaan jatkossa entistä tarkempaa huolellisuutta siinä, että ne varmistavat ihmisoikeuksien toteutumisen toimitusketjuissa. Tällä haavaa näyttää siltä, että direktiivi tulisi voimaan aikaisintaan alkuvuonna 2025.

Parlamentin ehdotuksessa yritysvastuulain piiriin tulisivat vähintään 250 ihmistä työllistävät yritykset, joilla on liikevaihtoa Euroopassa yli 40 miljoonaa euroa ja globaalisti vähintään 150 miljoonaa euroa.

    On kuitenkin tärkeää hoksata, että vaikka oma yritys ei kuuluisi juuri näiden yritysten joukkoon, se ei tarkoita, että yrityksessä voitaisiin huokaista helpotuksesta; jos olette on osa jonkun isomman yrityksen toimitusketjua, vaatimukset tulevat valumaan heiltä myös teille.

    On siis jo hyvä ryhtyä miettimään, kuinka pystytte osoittamaan, että toimitusketjussanne kaikki on kunnossa.

    (Yritysvastuudirektiivi velvoittaa huolehtimaan sekä toimitusketjun ihmisoikeuksista että ympäristövastuun toteutumisesta, mutta keskityn tässä kirjoituksessa käsittelemään ihmisokeustyötä.)

    Perinteinen ajattelu kaipaa suurta mullistusta

    Oman kokemukseni mukaan valtaosassa pk-yrityksistä on tällä hetkellä tuudittauduttu ajatukseen, että Code of Conduct, auditoinnit tai sertifoinnit riittäisivät toimitusketjun vastuullisuuden varmistamiseen. Siksi ajattelutavassa vaaditaan suurta mullistusta: tuleva EU-direktiivi velvoittaa yritykset paljon perusteellisempaan työhön.

    ”Yritykset ovat kyllä sitoutuneita ihmisoikeustyöhön, mutta vain julistuksen tasolla – tämä ei näy käytännön työssä”, kävi ilmi myös selvityksestä, jonka FIBS ja Reilu kauppa tekivät suomalaisyritysten ihmisoikeustyöstä. Selvityksen tulokset julkaistiin huhtikuussa 2023.

    Miten liikkeelle?

    Mitä tarkempi ihmisoikeustyö sitten käytännössä tarkoittaa, ja mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Tähänkin FIBSin ja Reilun kaupan tekemä selvitys antaa hyviä vinkkejä:

    1. Tunnista heikossa asemassa olevat sidosryhmät (esim. tekstiiliteollisuudessa ompelutehtaiden työntekijät tai puuvillan viljelijät) ja mieti, kuinka voisit saada heidän äänensä kuuluviin.

    2. Maksa elämiseen riittävää palkkaa – ja ymmärrä, että yleensä se ei ole maan laissa määritelty minimipalkka!

    3. Pyri pitkäjännitteiseen yhteistyöhön, jotta voit vaikuttaa asioihin: esim. ay-liitot tai Suomessa Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus voi olla hyvä kumppani, joka auttaa saamaan tietoa tietyn maan – tai jopa tehtaan – työoloista tai siitä, kuinka voi kuroa umpeen reaalipalkan ja elämiseen riittävän palkan erotusta. Myös Finnwatch, Reilu kauppa ry tai esim. Pelastakaa Lapset ry:llä voi olla kontakteja teille tärkeisiin sidosryhmiin.

    4. Tarkastele omien ostokäytäntöjen vaikutuksia esim. siihen, joudutaanko tehtailla painamaan töitä kellon ympäri tiukkojen tilausaikataulujen takia. Tai maksatteko sellaista hintaa, joka käytännössä mahdollistaisi elämiseen riittävän palkan maksamisen.

    Konkreettinen esimerkki haavoittuvassa asemassa olevien työntekijöiden kanssa käytävästä vuoropuhelusta on S-ryhmän tuore yhteistyö Bangladeshissa ompelutehtaan työntekijöiden parissa.

    Tässä, kuten niin monesti muutenkin vastuullisuustyössä, asiat eivät muutu sormia napsauttamalla ja yhden yrityksen vaikutuskeinot voivat tuntua surkean pieniltä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että päätä kannattaa piilottaa pensaaseen. Hommat kannattaa laittaa tulille. Siinä samalla kasvaa ymmärrys oman liiketoiminnan vaikutuksista!

    Lue myös mitä hyötyjä yritysvastuudirektiivillä haetaan.

    Tutustu myös muuhun sisältöön

    Mitä voimme oppia viherpesun malliesimerkeistä?

    Vastuullisuusviestintä vaatii enemmän kunnianhimoa

    10 vinkkiä vaikuttavaan mediaviestintään

    Heidi Korva

    Viestintäammattilaisen vastuullisuuspaketti

    • Viestintäammattilaisille räätälöity vastuullisuuskoulutus
    • Toteutetaan Teamsissa
    • Koulutuksen kesto 2 x 3 h
    • Ajankohta: 5. syyskuuta ja 12. syyskuuta klo 9 – 12
    • Koulutuksen hinta 690 € (+ alv. 24 %). Jos samasta organisaatiosta osallistuu 2 henkilöä, toinen pääsee mukaan puoleen hintaan.